Thursday, August 20, 2009

Match Report | Arsenal tibai Celtic

Celtic 0 : 2 Arsenal
- : Gallas (43'), Gary Caldwell (own goal) (71')
Venue: Celtic Park


18hb Ogos 2009 - Celtic gagal menghalangkan rentak kemenangan Arsenal dipermulaan awal musim ini. Tatkala kebanyakkan pasukan dari England gagal menyerlah ketika bertandang di Celtic Park, tetapi tidak buat dari Utara London ini yang berjaya memusnahkan rekod baik Celtic di gelanggang mereka.

Di awal permainan diperlihatkan kedua-dua pasukan gigih untuk mencari gol awal bagi dijadikan bekalan untuk perlawanan timbal balik di Emirates 2 minggu akan datang. Terutamanya pasukan tuan rumah yang berusaha menampilkan permainan secara menyerang untuk tontonan didepan penyokong mereka.

Walau bagaimanapun, hasil usaha Arsenal hanya berbayar ketika beberapa minit separuh masa permainan akan ditamat, Ia berpunca dari sepakan percuma dari Cesc Febregas yang secara tidak sengaja telah mengenai belakang William Gallas yang seterusnya melantun menerjah jaring tanpa mampu diagak oleh penjaga gawang celtic.

Kelebihan satu gol dari separuh masa, Arsenal kelihatan tidak hanya berpuashati dengan kelebihan jaringan sedia ada, Arsenal terus melancarkan serangan ke kubu tuan rumah. Dengan kapten Arsenal, Cesc Fabregas yang berperanan sebagai arkitek Arsenal di tengah padang yang bertanggungjawab melancarkan serangan telah mula dijadikan sasaran terjahan-terjahan keras pemain Celtic. Namun terjahan-terjahan trsebut, tidak langsung mendatangkan apa-apa pada Febregas yang terus menjalankan tanggungjawab sebagai jeneral Arsenal, hasilnya pada minit ke-71, berpunca dari keadaan kucar-kacir di depan kubu Celtic, Gary Caldwell yang cuba menyelamatkan gawang Celtic dari dibolosi telah tertampan ke gawang sendiri, yang seterusnya memberikan kelebihan kepada Arsenal untuk 2nd leg kedua nanti di Emirates.

Keputusan 2 - 0 terus bertahan sehingga wisel penamat dibunyikan oleh pengadil perlawanan, Massimo Busacca.

Formasi dari Arsene Wenger seperti berikut:- (4-1-2-3)

-----------------Almunia----------------
Sagna-----Gallas-----Vermaelen-----Clichy
-----------------Song----------------
--------Fabregas-----Denilson--------
-----Bentdner-----RvP-----Arshavin (Diaby'70)-----

Subs: Eduardo, Aaron Ramsey, Mikael Silvestre, Vito Mannone, Emmanuel Eboue, Kieran Gibbs, Abou Diaby

0 comments:

Related Posts with Thumbnails