Friday, August 28, 2009

UEFA 'Bias' terhadap Eduardo

Arsene Wenger terus percaya yang Arsenal telah dijadikan subjek 'kambing hitam' oleh UEFA, apabila striker kelahiran brazil, Eduardo itu bakal dikenakan tindakan displin dengan pergantungan untuk dua perlawanan selepas 'insiden' dimana Eduardo dikatakan 'berlakon' untuk mendapat penalti ihsan dari pengadil ketika 2nd leg Champions League play-off dengan Celtic.

Berikut adalah statement yang dikeluarkan UEFA mengenai insiden yang melibatkan Eduardo:

"Having studied video evidence of the incident in question, the UEFA disciplinary inspector decided to charge the player concerned. The UEFA control and disciplinary body will examine the case on September 1."

Seandainya disahkan badan tatatertib bahawa Eduardo bersalah. Eduardo akan dikenakan Hukuman 'berat sebelah' pergantungan untuk dua perlawanan di peringkat Kejohanan Eropah, yang akan menyebabkan Arsene Wenger akan kehilangan khidmatnya untuk perlawanan menentang Standard Liege pada 16 September dan Olympiakos pada 29 September.

Pendapat aku, "Ini adalah sesuatu yang sering berlaku dalam dunia bola sepak dan bukan satu benda yang terpencil. This is stupid, how many, many, many times has players­ dived tanpa dikenakan apa-apa tindakan, kenapa? apabila ia berlaku pada Eduardo ia mula diperbesar-besarkan seperti ia adalah merupakan 'penemuan' baru. Dengan Eduardo yang baru pulih dari kecederaan yang nyaris meragut kariernya dalam bola sepak selepas menerima terjahan keras sehingga mematahkan kakinya.

Ketika perlawanan dengan Celtic, insiden yang berlaku pada minit ke-25 itu, Dalam keadaan Eduardo yang sedang memacu bola dengan laju kemudian penjaga gol Celtic, Buroc yang cuba memberhentikan ataupun merampas bola tersebut dari kakinya. Tindak balas apa yang perlu dilakukan Eduardo ketika itu? Dia perlu bingkas berfikir dalam beberapa saat untuk membuat satu tindakan yang tepat. Ia berkemungkinan bakal di rempuh atau dibentis atau juga diterjah. Keadaan itu hanya akan difahami oleh mereka yang pernah mengalami apa yang Eduardo alaminya. Fobia terhadap kecederaan memungkin tindak balas seperti .menjatuhkan badan' terpaksa diambil dengan Piala Dunia yang semakin tiba, semua pemain tidak mahu kehilangan tempat dalam kesebelasan untuk menyarung jersi kebangsaan negara masing-masing begitu juga Eduardo. Bagaimana pula pendapat anda?

Melalui temubual dengan pengendali Arsenal, Arsene Wenger telah membangkitkan isu yang menarik untuk diulaskan yang juga melibatkan Eduardo yang tidak mendapat perhatian sewajarnya:

'It's funny in football because you can break the legs of players [and] it doesn't make a debate for anybody but this case has been treated all over the world like Eduardo has killed somebody.'

Dibawah ini anda boleh membuat perbandingan sewajarnya, insiden mana perlu diberikan perhatian sewajarnya dan diperdebatkan?




0 comments:

Related Posts with Thumbnails