Friday, August 27, 2010

Champions League News | Tak Juara Tak Boleh Lah


Aku tidak memilih untuk menonton secara live pengundian bagi Champion League, Letih lah!. Tapi dalam kes apapun, Arsenal telah diundi dan diletakkan dalam Kumpulan H musim ini, seperti mana tahun sebelumnya.

Dari Pot 2, Arsenal telah diundi bertemu juara Ukraine Shakhtar Donetsk, ia juga merupakan pasukan dimana Arsenal melepaskan Eduardo bulan lepas dengan yuran perpindahan sebanyak £6 juta. caranya masih sama seperti tahun-tahun sebelumnya setiap pasukan dari setiap pot akan menempuh perjalanan antara satu sama lain (timbal balik), Pastinya, Eduardo akan melangkah kaki kembali ke Emirates (hari sebelum Arsenal menentang Chelsea di Stamford Bridge.

Shakhtar Donetsk merupakan sesatu pasukan yang pernah ditemui Arsenal dalam peringkat kumpulan di Champion League 2000-01. Arsenal menang 3-2 di Highbury, namun tewas 3-0 di Ukraine.

Shakhtar Donetsk juga pernah mengecap kegemilangan dengan memenangi Piala UEFA (sekarang dikenali UEFA Europa League) pada tahun 2009.



Dari Pot 3, Arsenal telah diundi bertemu Sporting Braga dari Portugal, sebuah pasukan yang digelar "The Arsenalists" kerana jersi hampir mirip gaya untuk jalur The Gunners '. Braga layak selepas mengalahkan Sevilla dari Sepanyol dalam perlawanan mendebarkan dengan agrerat 5-3. Braga merupakan naib juara liga di Portugal musim lalu di belakang juara Benfica. Arsenal akan bermain Braga pada pertengahan bulan Oktober dan awal November. Ini juga merupakan penyertaan kancah pertama Braga ke babak penyisihan peringkat kumpulan.

Untuk rekod, Arsenal pernah menghadapi persaingan dari kelab Portugal pada tahun lalu Champion League, dengan menumbangkan FC Porto dengan agregat 6-2 dalam Pusingan 16, dimana Bendtner berjaya melakukan hat trick.



Dari Pot 4, Arsenal diundi bertemu dengan juara Serbia Partizan Belgrade. Partizan telah selamat melalui ranjau panjang selepas menempuh tiga babak kelayakan untuk maju ke babak penyisihan peringkat kumpulan ini. Pada babak kualifikasi kedua, Partizan menang dengan agregat 4-1 ke atas juara Armenia Pyunik. Pada babak kualifikasi ketiga, mereka menumbangkan kelab dari Findland HJK Helsinki dengan agregat 5-1, dan di babak play-off memastikan tempat ke babak penyisihan peringkat kumpulan selepas membenam juara Belgium Anderlecht melalui sepakan penalti. Arsenal akan membuka kempen Champion League di Belgrade pada pertengahan September,
selepas itu menjadi tuan rumah kepada Partizan pada akhir November.

Tidak dilupakan jiran kita yang bercakap besar sebelum undi dengan mencanangkan mampu mara lebih jauh berbanding Arsenal dalam Kempen sulung mereka di Champion League ini, mari kita semua lihat kemaraan Tottenham itu...mereka telah diundi bersama Juara bertahan Inter Milan, Werder Bremen, dan kelab dari Belanda FC Twente dalam kumpulan mereka....huhuhu! Simpati plak! huhu! (Jauhi Takbur!)

Berikut adalah keputusan penuh setiap kumpulan 2010-11 UEFA Champions League:

0 comments:

Related Posts with Thumbnails