Wednesday, December 22, 2010

Arsenal Shareholders News | Usmanov Plan Kuasai Arsenal


Billionair Rusia Alisher Usmanov bersedia meningkatkan pemilikan pegangan sahamnya di Arsenal Football Club.

Pemilik Red and White Holdings Group Usamanov ketika ini memiliki peratusan pegangan sebanyak 26.9% di Arsenal. Sudah heboh diperkatakan, yang beliau berkehendakkan untuk mempertingkatkan pegangannya ke 29.9% sekaligus menjadikannya sebagai pemilik terbaru di Arsenal dengan peratus pegangan tertinggi.

Sementara, pemegang terbesar terkini, jutawan Amerika yang juga pemilik Kroenke Sports Enterprises, Stan Kroenke memiliki pegangan saham sebanyak 29.98%.

Usamov dipetik berkata ketika ditemubual sebuah rangkaian TV Rusia:

"I chose to invest significant money in Arsenal because I consider it to be one the world's most well-structured football clubs, with one of the best stadiums and led by a genius coach, Arsene Wenger.

"I don't regret this investment. It's not dropping in value, it's rising only.

"Today, we have 27%. Our objective is to bring that up to a blocking stake of 29.9% and afterwards, we'll see what to do further.

"If all the shareholders are united by then like they are now, we'll keep it as that level."

Selain Kroenke dan Usmanov, terdapat dua individu yang memiliki pegangan saham terbesar dalam Arsenal iaitu Lady Nina Bracewell-Smith sebanyak 15.9% dan Danny Fiszman sebanyak 16%. Ketika ini, kadar sesaham Arsenal berada pada paras £11,125 per unit, dan nilai kelab keseluruhan di anggarkan sekitar £692m.

Kalau diikutkan aku tak peduli sangat siapa yang menguasai pegangan di Arsenal antara dua individu ini, tapi kalau dilihat pada latarbelakang, aku lebih tertarik dan lebih memilih Kroenke biar terus kekal sebagai pemilik di Arsenal kerana latarbelakangnya terhadap dunia sukan yang terbukti dengan pegangannya terhadap beberapa kelab sukan melibat pasukan Pro Bola keranjang Denver Nuggets, Kelab Bola Sepak Colorado Rapids, Pasukan Pro Hoki Colorado Avalanche dan sebuah Pasukan Pro American Football St. Louis Rams berbanding Usmanov yang lebih terarah kepada seorang businessman, itupun kerana menurut jejak rakan sebillionair nya juga dari Rusia, pemilik Chelsea Roman Abramovich.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails