Saturday, December 11, 2010

Preview Match | Clash of the Titans - Manchester United vs Arsenal


Preview Match | Manchester United vs Arsenal, English Premier League

Old Trafford, Manchester
Selasa, 14 Disember 2010
Astro (Stadium Astro) - Channel: 812/832
Online: 0354-0600 hrs (waktu Malaysia)

* Pengadil Perlawanan: Howard Webb
* Pertemuan terakhir: Manchester United 3 - 1 Arsenal
* Pertemuan kedua pasukan: 78 - Arsenal menang, 86 - Manchester United menang, 46 - Seri
* Prestasi terkini Arsenal: K-M-M-M-M
* Prestasi terkini Manchester United: M-M-M-K-S
M = Menang; S = Seri, K = Kalah/ Tewas

Ramalan Line-Up

Fabianski
Sagna - Koscielny - Squillaci - Clichy
Song - Wilshere
Nasri - Rosicky - van Persie
Chamakh

Subs: Szczesny, Djourou, Eboue, Denilson, Walcott, Arshavin, Bendtner
Kecederaan: Gibbs (pergelangan kaki), Fabregas (hamstring), Diaby (pergelangan kaki), Vermaelen (Achilles), Almunia (siku)

Theo Walcott sudah pun menyuarakan hasrat untuk mendapatkan tempat khusus dalam perlawanan 'Clash of Titans" nanti.

Selasa pagi waktu malaysia ini bakal meyaksikan pertemuan terbesar setakat musim ini di Liga Perdana. Mananya tak? dua pasukan di atas carta liga kini di satukan dan di pertemukan dalam padang untuk disabungkan! Tidak siapa yang mampu menidakkan atau meragui lagi, pemenang mutlak dari pertembungan ini akan terus mengukuhkan kedudukan di puncak takhta liga untuk seminggu lagi. Dan, seandainya seperti yang kita mahukan, jika Arsenal lah pemenangnya, maka kita akan memiliki kelebihan empat mata dari United yang masih akan mempunyai satu perlawanan di tangan selepas terbeku dari perlawanan dengan Blackpool tempohari. Yang pasti, kemenangan pasti akan meningkat reputasi kita selepas layak ke peringkat kalah mati di Champions League walaupun bukan sebagai juara kumpulan H.

Boleh dikatakan pertembungan pada hari Selasa nanti sangat-sangat mendebarkan dan pasti akan membuatkan hamstring pada usus! Tidur pada Selasa nanti juga pasti akan terkorban juga ada kemungkinan besar sijil MC akan menyusul selepas itu. Tambah menarik lagi, minggu ini juga akan menyaksikan Chelsea perlu kembali meraihkan kemenangan selepas dilihat agak goyah sejak kebelakangan ini dan lawan mereka adalah Tottenham Hotspur yang semakin meningkat dan sedang enak bergembira selepas layak selaku juara kumpulan di Champions League.

Apa yang menjadi tanda tanya, pastinya kelibat Cesc Fabregas samada akan bermain atau tidak, beliau masih terhambat dengan kecederaan hamstring berulang, yang kali pertama diperolehi sejak hampir setahun yang lalu di Burnley. Jika kita sorot kembali pada musim lalu, Arsenal juga bertandang ke Old Trafford tanpa Fabregas yang mengalami kecederaan yang sama. Seperti yang diberitakan Wenger memberikan komen Faberagas mungkin 50-50 akan diturunkan! Bagi pandangan aku, jika Fabregas tidak fit 100%, elok saja beliau direhatkan sehingga benar-benar pulih tidak perlu untuk mengambil risiko memainkannya. Pertemuan ini pastinya akan berlangsung dalam tempo tinggi dan sebagai playmaker beliau perlu ada dalam keadaan yang cukup cergas 100%, dan andainya beliau ada sekitar 80%, ditambah dengan kita akan berisiko kehilangannya untuk kecederaan yang sama. Memang tidak berbaloilah.

Untuk di bahagian depan Arsenal, kita memiliki senarai kecederaan yang besar, sebahagian besar pemain kita semua cergas-bugas! Ia memberikan Wenger pilihan yang luas dan akan ada banyak pilihan yang cukup sesuai. Kita akan melihat apakah Andrei Arshavin diletakkan di bangku simpanan selepas aksi tidak bermaya pada hari Rabu. Tapi beliau adalah merupakan asisst tertinggi di Arsenal ketika ini. Walaupun ramalan line-up aku tidak meletakkan Arshavin dalam pilihan, tapi sekiranya ia di turunkan aku mengharapkan yang beliau akan turun pada prestasi yang terbaik, kerana kita pun tahu jika Arshavin berada pada permainan terbaiknya dia mampu memimpin corak permainan Arsenal ditengah padang.

Theo Walcott semakin frust dengan peranannya sebagai super-sub, tapi memandang form mencanak-canak dari Samir Nasri ketika ini yang telah bermain di sayap kanan, sukar pula untuk menyesuaikan keadaan Walcott di kanan kesebelasan utama mulai sekarang. Padahal, secara teorinya, kita boleh memindahkan Nasri ke peranan central dan kemudian memulakan Walcott di kanan dan Tomas Rosicky kekal dalam tempoh bersedia dibangku simpanan. Robin van Persie dan Marouane Chamakh tidak menampak ketajaman yang dimahukan apabila dipasangkan bersama pada hari Rabu lepas, tapi itulah adalah kali pertama mereka dipasangkan; kita perlu memberikan peluang untuk mereka menyesuaikan diri lagi. Untuk itu, eksperimen ini perlu kita gunakan terus walaupun di perlawanan sepenting ini.

Memang menarik bila membicarakan mengenai peranan Alex Song sekarang, musim ini beliau membuktikan bagaimana dia boleh lebih maju ke depan dan banyak membantu serangan Arsenal. Ia nampak sebagai watak seorang "penyerang nakal." Seperti Rabu lalu, Ia bertanggungjawab mengatur situasi yang menjadi punca sepakan penalti di perolehi van Persie dan bermain satu-dua dengan Bendtner serta yang menyumbang kepada jaringan peribadi ke-12 Nasri. Jelas nampak Alex Song sekarang lebih kerap ke depan dan ia memang menarik! tapi apabila beliau kerap maju ke depan beliau dilihat lambat dan gagal untuk kembali kepada mood bertahannya bagi melindungi pertahanan Arsenal. Mungkin dengan Thomas Vermaelen kembali sihat nanti ia akan lebih mudah bagi Song memainkan peranannya sekarang! tapi buat masa ini, melihatkan kepada keadaan benteng kita yang boleh kita katakan agak lemah berbanding bahagian lain, eloklah Alex Song kekal dengan peranannya sebagai pemain tengah bertahan untuk menutup ruang-ruang yang ada di benteng kita.



Info Terkini Disebalik Tabir Arsenal

  • Kembali ke ke pasukan pada Rabu ini selepas pulih Gael Clichy (penyakit) dan Johan Djourou (paha)

  • Cesc Fabregas kekal menjadi tajuk utama adakah akan diberikan bermain walaupun dikatakan sudah mampu kembali berlari di dalam latihan. Keputusan pada akan dilakukan pada saat-saat akhir perlawanan. Aku kekal dengan pendirian, lebih suka beliau bermain jika hanya dia berada dalam kecergasan 100%. Merugikan jika kehadirannya di atas padang ketika dia sedang off-form! Lebih baik kita meletakkan Nasri atau Rosicky di tengah.

  • Dibelenggu kecederaan yang kerap kali, Kieran Gibbs bakal kehilangan tiga minggu selepas masalah pergelangan kakinya pada hari Rabu.

  • Thomas Vermaelen akan menjadikan "signing" terbaru Arsenal pada tahun 2011. beliau diberitakan bakal muncul pada 2011, berita baik buat semua PenCinta Arsenal. Kembalikan Verminator!

  • Menurut John Cross The Daily Mirror, Manuel Almunia telah dibenarkan kembali ke Sepanyol untuk berehat dan mendapatkan rawatan pada siku tercedera. Hal ini menguatkan lagi rumour yang beliau akan dijual pada tetingkap transfer Januari ini.

  • Arsenal telah memenangi empat perlawanan berterusan dalam semua pertandingan, tapi kemenangan yang diraih Arsenal dalam situasi yang mendebarkan. Arsenal ditekan ketika Villa membuat comeback dua kali walaupun akhirnya menang 4-2, kemudian menunjukkan Wigan jalan keluar keluar dari Piala Carling dan menunggu sekitar minit ke-75 untuk mengalahkan Fulham dan Partizan Belgrade di Emirates.

  • Kemenangan terpanjang Arsenal di Liga Perdana adalah pada 16 hingga 30 Oktober, dengan menang atas Birmingham City, Manchester City, dan West Ham United.



  • Info Terkini Disebalik Tabir Manchester United

  • Laporan hari ini menunjukkan bahawa Paul Scholes (pangkal paha) dan Rio Ferdinand (hamstring) telah lulus ujian kecergasan dan akan diturunkan.

  • Wes Brown dan Jonny Evans juga akan kembali dalam pasukan utama di Old Trafford.

  • Michael Owen (hamstring) sudah mula kembali dalam sesi latihan, tetapi tidak akan berada di skuad pada hari Selasa.

  • Owen Hargreaves (hamstring) dan Antonio Valencia (pergelangan kaki yang patah) kekal direhatkan dalam tempoh jangka panjang.

  • United tidak terkalah lagi dalam pertandingan Liga Perdana musim ini. Dengan 8 kemenangan dan 7 berkeputusan seri.

  • Musim ini, lapan perlawanan yang dimainkan di Liga Perdana yang berlangsung di Old Trafford, Mereka hanya mencatatkan satu saja berkeputusan seri 2-2 dengan West Brom yang selebihnya menang! Rekod yang baik yang perlu dirobohkan oleh anak buah Wenger.

  • Musim lalu - United hanya merekodkan kalah di Old Trafford sebanyak dua kali kepada Chelsea dan Aston Villa. Kekalahan ke atas Villa itupun berlaku pada 12 Disember 2009, kira-kira setahun yang lalu. Uiks! Cuak gak rekod dorang kat gelanggang sendiri!

  • United musim ini hanya dikejutkan dengan tewas 4-0 di tangan West Ham ketika di Piala Carling dua minggu lalu.




  • Fakta perlawanan kedua pasukan

  • United mengambil semua enam mata dari tahun lalu ketika bertemu Arsenal. Di Old Trafford pada bulan Ogos, Arsenal jelas menguasai sebahagian besar bermain dan memimpin 1-0 pada hasil kebijaksanaan Andrei Arshavin. Wayne Rooney menyamakan hasil sepakan penalti sebelum Abou Diaby memberikan gol sendiri kepada United. Moral of Story: Menguasai permainan tetapi tidak menjaringkan gol, tiada gunanya!

  • Arsenal kemudian tunduk 3-1 di Emirates, perlawanan di mana The Gunners hanya mula menampakkan saingan pada minit ke-80.

  • Arsenal belum pernah menang di Old Trafford dalam lima cubaan dalam semua pertandingan. Kemenangan terakhir yang diraih hanyalah pada tarikh 17 September 2006, 1-0. Emmanuel Adebongok memberikan gol pada minik ke-86.

  • The Gunners telah mengalahkan Manchester United hanya sekali dari sembilan pertemuan selama tiga musim terakhir. Adoi lamanya! Tapi dengan on-form dari Samir Nasri tika ini, kita mengharapkan 'magic' Nasri akan muncul pada Selasa ini.



  • Info menarik pengadil perlawanan

  • Pengadil adalah Howard Webb.

  • Webb telah mengendalikan satu perlawanan Arsenal musim ini: menang 2-1 atas Everton pada bulan November.

  • Untuk United, Webb telah mengendalikan juga satu perlawanan musim ini: ketika United menang 3-2 mereka atas Liverpool.

  • Sekitar perlawanan lain di EPL

  • Sabtu: Aston Villa vs West Bromwich Albion; Villa Park, Birmingham
  • Sabtu: Everton vs Wigan Athletic, Goodison Park, Liverpool
  • Sabtu: Sunderland vs Fulham, Craven Cottage, London
  • Sabtu: Stoke City vs Blackpool, Stadium Britannia, Stoke-on-Trent
  • Sabtu: West Ham United vs Manchester City, Ground Boleyn, London
  • Sabtu: Newcastle United vs Liverpool; St James 'Park, Newcastle
  • Ahad: Bolton Wanderers vs Blackburn Rovers; Stadium Reebok, Bolton
  • Ahad: Wolverhampton Wanderers vs Birmingham City; Molineux, Wolverhampton
  • Ahad: Tottenham Hotspur vs Chelsea; White Hart Lane, London
  • 0 comments:

    Related Posts with Thumbnails