Tuesday, January 4, 2011

Ex-Arsenal News | Lejen Arsenal, Dennis Bergkamp Coach Pasukan Belia Ajax


Langkah Pertama Bergkamp Sebelum Melangkah ke Arsenal?

Legenda Terhangat Arsenal Dennis Bergkamp telah secara rasminya dinobatkan sebagai pengurus pasukan muda Ajax selepas pengendali sebelum ini Frank de Boer dipromosikan untuk mengendalikan 'hot seat' bagi pasukan senior.

Bekas pemain antarabangsa Belanda itu, Frank De Boer telah telah dilantik sehingga musim panas 2014 setelah Martin Jol melepaskan jawatannya bulan lepas.

Frank De Beor kini berusia 40 tahun itu sebenarnya telah pun mengambil alih jawatan tersebut sebagai pengurus sementara kelab sejak Jol meninggalkan kedudukannya.

Bergkamp yang banyak menghabiskan kerjaya di Arsenal selepas meninggalkan Inter Milan pada tahun 1995, sebenaranya pernah menyatakan secara terbuka keinginnan nya untuk kembali ke Arsenal dan menjadi staf di Arsenal sebagai pelatih bahagian serangan Arsenal. Sementara Wenger juga pernah meluahkan keyakinannya yang Bergkamp mampu untuk menjadi seorang 'jurulatih yang bagus'. Sama ianya secara kebetulan, selepas kenyataan dari Wenger itu, Bergkamp berjaya menyelesaikan dengan jayanya kursus kejurulatihan di Dutch FA bersama rakan yang pernah bersama-sama dalam pasukan negara seperti Phillip Cocu, Patrick Kluivert dan Michael Reiziger.





Berikut adalah petikan kata-kata yang pernah disuarakan Bergkamp pada tahun 2009 berkenaan persoalan samada adakah beliau akan kembali ke Arsenal suatu hari nanti?

'I really love this club and the country and I love working here.

'I would advise everyone to work in England, as a player or a coach, it just breathes football. It is fantastic for the game.

'I want to work and train a team in England. Not as a head coach but instead as a member of staff, where I could work specifically with the strikers.

'Being a coach means you have to work 24 hours a day and that does not suit me. You have to watch matches at home, travel to see other teams, prepare training - it is something that I am not ready to do.'


1 comments:

Papa Gooner said...

boleh jadi coach je la.. nak jadi manager atau assistant susah sket la sbb takut naik flight..

Related Posts with Thumbnails