Monday, January 31, 2011

Match Report | Arsenal 2-1 Huddersfield Town: Fabegas Penyelamat Lagi

Arsenal 2 : 1 Huddersfield Town
Peter Clarke (own goal '22), Cesc Fábregas (pen '86) : Alan Lee ('66)
Vanue: Emirates Stadium, London
Referee: M Clattenburg


Match Report | Arsenal 2-1 Huddersfield Town, FA Cup (Pusingan 4)

Cesc Fabregas muncul penyelamat dalam misi mulanya tidak sukar kemudian tiba-tiba menjadi sukar selepas dipaksa bermain dengan 10 orang selepas Squillaci diperintah keluar padang pada minit ke-41 diatas tindakan yang diklasifikasikan 'professional foul'.

Dengan jalan cerita yang hampir sama seperti perlawanan pusingan ke-3 di Piala FA, Fabregas datang dari bangku simpanan dan menyamakan kedudukan melalui sepakan penalti untuk mengikat skor 1-1 di Emirates, kali ini kapten muda kita sekali lagi memperagakan ketenangannya menyempurnakan penalti untuk meneruskan perjuangan The Gunners ke peringkat ke-lima di Piala FA - dan mematahkan impian Huddersfield untuk melakukan kejutan 'teragung' dalam sejarah kelab mereka.

Perlawanan yang mulanya disangka mudah, mula tampak sukar selepas dipaksa bermain dengan 10 pemain lebih dari separuh masa permainan, Arsenal sepatutnya menyalahkan diri sendiri dia atas kegagalan jentera serangan yang diterajui Chamakh, Arshavin dan Bendtner yang mensia-siakan sejumlah besar peluang keemasan yang mampu memastikan Arsenal lega dengan jumlah gol yang lebih besar di awal permainan.

Berikut adalah barisan kepercayaan yang Wenger mulakan dengan formasi 4-4-2

--------Almunia--------
--------Eboue--------Koscielny--------Squillaci--------Gibbs--------
--------Nasri--------Diaby--------Denilson--------Arshavin--------
--------Bendtner--------Chamakh--------

Pemain gantian:
'33 - Rosicky untuk Nasri
'46 - Song untuk Chamakh
'69 - Fabregas untuk Diaby
Subs (tidak digunakan): Szczesny, Van Persie, Walcott, Wilshere,

Agak mengejutkan apabila Wenger memulakan Almunia yang kali terakhir bermain pada 25 September lalu sebelum mengalami kecederaan siku serta meletakkan Diaby dalam senarai kesebelasan utama. Tapi walau apa pun senarai pemain yang bakal diturunkan, aku sangat yakin kita mampu meraih kemenangan mudah untuk berhadapan kelab dari League One (divisyen ke-3).

Ampun: Respon dari Bendtner selepas mensiakan peluang di depan gol selepas sekadar menyepak angin

Segalanya memang tampak berjalan lancar seperti yang aku agakkan! sehingga Arsenal memimpin permainan dengan gol awal pada minit ke-22 dari cubaan Bendtner yang mengenai pertahanan Huddersfield Town. Peter Clarke dan menerjah jaring tanpa dapat disekat keeper Ian Bennett, (untuk rekod Peter Clarke telah mengkoleksikan 5 gol sendiri dalam musim ini!) tetapi 'pesta' yang dirangka rosak dek tindakan Sebastien Squillaci yang cuba menghalang kemaraan Jack Hunt lebih dalam ke arah gol! Pengadil bertugas, M Clattenburg nyata tidak memberi ihsan apabila terus melayangkan kad merah kepada Squillaci pada minit ke-42.

Selepas itu, Huddersfield mula memanfaatkan kekurangan pemain Arsenal untuk melancarkan serangan dan beberapa percubaan mereka berjaya dihalang oleh ketangkasan Almunia yang dilihat cuba mengembalikan kepercayaan Wenger yang dia masih mampu bersaing untuk mendapatkan kembali posisinya. Tetapi kesungguhan pesukan pelawat akhirnya hadir dari umpanan Anthony Pilkington dan disambut baik dengan tandukan oleh Alan Lee pada minit ke-66. Gol itu nyata menyemarakkan pemain bimbangan Lee Clark yang makin teruja untuk melakukan sesuatu yang terbaik di Emirates.

Selamat: Tindakan pantas Arshavin menyelamatkan situasi merbahaya dari serangan balas Huddersfield

Untuk mengelakkan tragedi seperti perlawanan dengan Leeds dan Ipswich berulang, Wenger mula menambahkan 'idea' baru di barisan Arsenal dengan membawa masuk kapten, Fabregas bagi menggantikan Diaby pada minit ke-69, nyata percaturan itu membawa hasil yang positif! Kekasaran yang dilakukan Jamie McCombe terhadap Bendtner di kotak penalti membawa padah apabila pengadil, Clattenburg tidak teragak-agak menunjukkan isyarat penalti. Fabregas yang diamanahkan untuk melaksanakan nyata tenang mengarahkan bola ke sudut kiri gol dan memberikan Arsenal mendahului 2-1 pada minit ke-86. Gol itu juga bertahan sehingga tamat perlawanan.

Terima kasih Fabregas: Keputusan akhir memihak Arsenal 2 - 1 Huddersfield

Kemenangan Arsenal ini bagaimanapun dibayangi oleh laporan awal kecederaan hamstring yang menimpa Samir Nasri selepas dikeluarkan pada minit ke -33. Jangkaan awal Nasri berkemungkinan akan perlu direhatkan tiga minggu, ini seterusnya merencatkan pelan perancangan Wenger untuk menghadapi Barcelona kelak.

Adeh!! Adeh!: Samir Nasri kelihatan azab mengerang kesakitan, beliau seterusnya dikeluarkan dan digantikan Rosicky di minit ke-33, Inilah yang tidak diinginkan ketika game semakin penting selepas ini

Wenger nyata kecewa ketika mengulas mengenai kecederaan yang menimpa terhadap 'anak emas'nya itu:-

"Nasri looks to have a serious hamstring injury. Usually it is three weeks. We have to see if it is a grade 1, it will be two weeks, so we will see.

"I have now regrets because the plan was to play Rosicky, but he was still too weak because he was sick, so I took the gamble on Nasri. It backfired, but he could have come on and that happened as well. It is very difficult to predict."

Kehadiran penonton: 59,375

Sedutan video gol-gol perlawanan semalam, enjoy! :-








2 comments:

Anonymous said...

For newest news you have to visit world wide web and on internet
I found this web page as a most excellent website for newest
updates.
Feel free to surf my homepage ... manchester united transfer news for 2013

Anonymous said...

I like the helpful information you provide for your articles.
I will bookmark your blog and take a look at again right here frequently.
I'm moderately certain I'll be informed many new stuff proper right here!
Best of luck for the next!
My homepage :: liverpool transfer rumours liverpool news

Related Posts with Thumbnails