Sunday, February 13, 2011

Match Report | Arsenal 2 : 0 Wolves; Gigi Serigala Tumpul di Emirates

Arsenal 2 : 0 Wolverhampton Wanderers
Robin Van Persie ('16 & '56) : -
Vanue: Emirates Stadium, England
Referee: Chris J Foy



Match Report | Arsenal 2 - 0 Wolves, English Premier League

Kemenangan dengan Sang Serigala memang telah diduga. Mungkin ada diluar sana mensasarkan setakat 4-5 biji gol yang akan disental- takde masalah, kita pernah buat per! Cuma lepas apa yang mereka lakukan tempoh hari ada sikit risau - mungkin nafsu si serigala nak mengigit itu ada naik skit! Namun selepas nyaris aib di St James 'Park, timbul persoalan tentang kekuatan mental pemain kita, Ternyata Wenger sekarang boleh bernafas lega. Anak buahnya memberikan respon positif berbeza dengan perlawanan sebelum ini.

Tetapi dengan 2-0 itu sudah memadai. Yang penting kemenangan adalah moral untuk pemain kembali bangkit selepas mengalami keruntuhan akhlak pada minggu lalu di Newcastle dan kekal terus memberikan tekanan pada pendahulu liga, Manchester United yang menang pula hasil 'sepak beskal' Rooney. Malah jika dilihat ada peningkatan untuk semua pemain termasuk beberapa pemain yang sebelum ini mengalami kecederaan seperti Song dan Djourou.

Corak permainan The Gunners semalam ada sedikit berubah dengan kemasukan kembali Alex Song yang memjadi benteng kepada back 4 kita. Wilshere yang berterusan diberikan puji-pujian selepas memperagakan aksi menyakinkan ketika menang dalam perlawanan persahabatan England menentang Denmark tempoh hari. Gandingan Wilshere - Song nampak lebih jitu bertahan dan tenang. Diharapkan gandigan ini akan mendapat tempo puncaknya ketika pertemuan dengan Barcelona nanti untuk menyekat Xavi dan Inesta.

1-0:selesai babak pertama, cukupkah?

Jangkaan awal Wenger akan merehatkan strikernya, van Persie nyata meleset. Apabila Wenger dilihat sanggup meletakkan risiko yang tinggi dalam perlawanan ini, al-maklumlah! kalau tercederalah striker harapan kita ini tak kena naya! Nyata van Persie kini memang berada dalam tempoh puncaknya telah kembali bertenaga dengan gol pembukaan di minit ke-16 dan 56.

Injed ker?:Boleh bawa bencana, van Persie segera diberikan rawatan medik selepas dikasari Zubar

Kiper dari Serigala, Wayne Hennessey boleh dinobatkan sebagai wira pasukannya kerana menampilkan beberapa aksi menyelamat keadaan yang berkelas tinggi untuk mengelakkan margin gol yang lebih besar antaranya menidakkan cubaan minit-minit akhir di babak pertama dari Van Persie. Entah! kenapa situasi ini sering berlaku; setiap kali bertandang di Emirates, keeper pasukan pelawat kerap kali bertindak diluar batasan dengan prestasi terhebat mereka. Adakah! cuba memikat Wenger?

Hal ini juga diakui Wenger:

"We created many chances, the only regret is that maybe we didn't score enough goals.

"Part of that is down to their goalkeeper - all the goalkeepers look very inspired here at the Emirates.

"The keeper had an outstanding game.

Keputusan ini, meletakkan skuad McCarthy kembali terperosok di dasar liga berikut comeback West Ham di West Brom dan kekal dengan 24 mata.

Berlaku keadaan sebegini tika bertemu Barcelona sok:van Persie dapat pelukan rakan-rakan selepas menjaring gol kedua

Dan setelah selesai melakukan apa yang sepatutnya di liga domestik, Arsenal kini boleh beralih fokus pada perlawanan Rabu ini di Liga Champions dengan Barcelona - tiada azimat yang special untuk perlawanan itu nanti; yang penting "kembali percaya kepada diri". Walaupun ramai pundit diluar sana yang meletakkan margin kemenangan lebih memihak kepada pasukan tuan rumah untuk mendominasi pelawanan.

Pakcik Wenger boleh menarik nafas sebentar, dan terpaksa melakar taktikal baru untuk misi getir di Champions League rabu ini menanti kunjungan Catalan. Menariknya kali ini, Wenger diberikan kesempatan untuk menggunakan hampir lengkap kesebelesan utamanya untuk menghadapi Barcelona, dimana skuadnya kali ini bebas dari kecederaan pemain utama cuma sedikit ralat kita tidak dapat menggunakan khidmat Vermaelen dan Nasri. Jadi kita mengharapkan van Persie dapat menunjukkan kebolehan beliau. Saya nampak sinar bakal terlakar untuk membuka sejarah baru untuk kita menumbangkan Barcelona selepas gagal melakukan dalam lima pertemuan (2 seri; 3 kalah) sebelum ini dan meneruskan langkah seterusnya. Go! Arsenal.

Ketika ditanya mengenai peluang Samir Nasri diturunkan menghadapi Barcelona, Wenger menjawab ringkas:
"I wouldn't say no chance. I would say there is a chance."

Sementara rakan sejawatnya, Mick McCarthy tidak punyai alasan dan hanya mengakui bahawa Arsenal bermain baik dari pasukan bimbingannya:
"There was a murder going on out there and we were the recipient of it unfortunately. They were better than us. We tried everything.

"They slapped us whether we've tried players, formations, kiss my a**e whatever and they've turned us over and I don't have one complaint at all."

Kesebeleasan yang diturunkan Wenger semalam:

Arsenal (4-2-3-1):



Pertukaran pemain:
min '74 - Marouane Chamakh menggantikan Andrei Arshavin
min '74 - Nicklas Bendtner menggantikan van Persie
min '77 - Denilson menggantikan Jack Wilshere

Subs (tidak digunakan): Almunia, Denilson, Squillaci, Eboue, Gibbs.

Jumlah kehadiran: 60,050

Perlawanan berikutnya:
- Arsenal vs Barcelona (Emirates), Liga Champions 15/02

Enjoy! Highlights gol-gol van Persie semalam.

1-0 Van Persie '16



2-0 Van Persie '56


2 comments:

Sharinginfoz said...

tahniah arsenal, semoga boleh kejar man utd, anyway lately rasa performance arshavin tak berapa bagus, tak sabar nak tengok game ngan barcelona, persie, fabregas, wilshere, walcott, song memang bagus punya

Dial-Square@PenCintaArsenal said...

sementara nasri pulih, kita pakai asavin dl.

Related Posts with Thumbnails