Monday, February 7, 2011

Match Report | Newcastle United 4 - 4 Arsenal; BarToon Rules

Newcastle United 4 : 4 Arsenal
Joey Barton (pen '68 & pen '87'), Leon Best ('75) & Ismael Chiek Tioté ('87) : Theo Walcott ('42 sec.), Johan Djourou ('3), Robin Van Persie ('10 & '26)
Vanue: St James' Park, England
Referee: Philip Dowd



Match Report | Newcastle United 4 - 4 Arsenal; English Premier League

Itu dia entri report super lebam, semua sudah tahu keputusan kan, jadi ini report sudah basi, aku baru nak post! sibuk jugak kong xi fa chai.

Tak kesudah! Benda yang sama berlaku! Tatkala kita sudah patut sangat kutip tiga mata tambahan dengan bangga! Tapi kita gagal menghabiskan dengan episod 'happy ending', Tatkala kita sudah boleh sangat mengurangkan jurang dengan pendahulu liga, kita lepaskan peluang terhidang! sudah berapa kali camni...ada sesiapa di luar sana yang ada buat kira-kira!

Perlawanan hari itu bermula, memang aku happy giler! Buntut baru 42 sec duduk dah terangkat! Nah! ko, Theo Walcott berjaya membawa lari bola walaupun disaingi Fabricio Coloccini dan membawa masuk ke dalam kotak penalti sebelum menolak ke penjuru kiri bawah Steve Harper untuk gol awal selepas menerima umpanan dari Arshavin. Ia umpama signal awal yang Arsenal bakal menganas malam itu.

Ya! Ia memang berlaku! Di minit ke-3, bermula dari sepakan bebas Arshavin mencipta peluang buat Djourou yang melakukan tandukan 'ala Koscielny' menerjah jaring tuan rumah, yang merupakan gol pertamanya musim ini. Belum sempat pertahanan lawan bernafas memperbetul struktur benteng mereka! Arsenal merapu lagi, kali ini dari sepakan silang Walcott tepat mencari van Persie yang mudah menolak menggunakan kaki kanan untuk gol ketiga. Penonton Newcastle mula dilihat 'angkat punggung' dari stadium St James’s Park tanda tak puas hati. Masuk minit ke-26, van Persie kembali memahat nama selaku penjaring ke-4 untuk mengkoleksi gol ke-8 peribadinya musim ini, waktu itu aku mula merasakan, van Persie akan 'mengenggam 'hatrik' keduanya musim ini. Penonton Newcastle sudah dilihat 'menyumpah seranah' sementara pengendali Toon, Alan Pardew mula terperosok di kerusi 'mati akal' mengenang nasib pasukan juga dirinya!

Bayangan Andy Caroll yang melakukan perpindahan mengejut ke Liverpoll mula terbayang!

Frust habis!: Siapa yang tak frust kalau result dah 4-0....Tapi kalau dengan Arsenal smua tak mustahil.....

Siapa sangka! Kita sudah mendahului lawan dengan 4-0, akhirnya kita bawa pulang dengan 1 mata selepas diikat untuk seri 4-4. Sebenarnya aku tidak lah ralat sangat kalau kita alami situasi seperti kita seri 4-4 dengan Liverpool musim lalu tika Arshavin kita 'naik hantu' sumbat 4 gol. Masa tu gamenya memang sedap kita tengok lah! walaupun result tidak seperti kita mahukan! Dua-dua pasukan saling berbalas serangan ada 'give n take'! Tapi bukan cam game di St James’s Park tempoh hari, kita kena 'hayam' di babak kedua selepas Diaby dikenakan kad merah pada minit ke-50 atas tindakan 'tunjuk garang' tidak bertempatnya! Musibahnya pasukan yang terima akibat!

Syok tak!: Siapa yang tak terkinja-kinja, kalau separuh masa dah camni punya result....silap-silap mau lagi 4 bijik...Tapi? sapa yang kena

Bermula detik minit ke-50 itu, nasib Newcastle mula berubah secara mendadak, Barton memulakan malam kebangkitan 'terhebat' buat skuad 'Toon' selepas mencetak gol dari sepakan penalti setelah Laurent Koscielny dipersalahkan kerana mengasari Kevin Nolan dan striker mereka yang menggambil alih slot yang ditinggalkan Caroll, Best yang dilihat tidaklah se'best' mana pun, menambah gol kedua Toon pada minit ke-75.

Mulanya disini - Freedom (Seha)! : Ku kenali dirimu, Sehingga kini, Sehingga ke akhir waktu...Yang tak tahu...abaikan

Barton kembali sekali lagi melangkah 'tenang' mencetak gol juga hasil ihsan pengadil perlawanan, Dowd yang memberikan penalti di minit 83 dan comeback luar biasa dinoktahkan dengan sepakan deras Tiote dari jarak 30-ela di minit 88. Nyaris-nyaris kita putih mata, nasib baik percubaan terakhir dari Kevin Nolan di masa kecederaan tidak tepat menemui sasaran. Cam haremmmmm....

Sebelum ini pernah terdengar rungutan dari sahabat Arsenal kita, "Arsenal ini kalau dah score lawan 2 gol pun! kita Pencinta Arsenal belum tentu boleh lega lagi! Sebab kita boleh dikalahkan 3-2 selepas itu" Tapi sekarang dah score lawan 4-0 pun kita belum mampu kompomkan tiga mata milik kita!

Mungkin Diaby adalah salah satu punca kekalahan kita, tapi bagi aku semuanya salah! dari manager, pemain, sampai lah taktikal permainan Arsenal di babak kedua! Ingat! pemainan bola sepak ini bukan permainan perseorangan! Ini permainan berpasukan! Kita punya displin dan fokus pada permainan babak kedua ini hancus! Habis kita kena serang macam kisah 'bukit kepong', kena tembak dengan komunis sampai mati semua! melawan pakai 'mikrofon' jer.."Kami tidak akan menyerah, kami sanggup mati"...! Peluru habis. Kita patutnya ada persediaan untuk mengalami situasi genting sebegini jika kita berhadapan keadaan kekurangan pemain akibat dibuang padang! Ini bukan kali pertama kita bermain 10 orang! Nak cakap lebih pun tak guna dah! redha jer! bawalah satu mata, dari takde ye tak?

Berikut adalah rekod Arsenal musim ini bermain 10 orang. Ini bukan kali pertama tu? Takde la sampai lepas 4 gol...

15 Ogos 2010 - Liverpool 1 - 1 Arsenal - L. Koscielny (kad merah; min'90)
18 sept 2010 - Sunderland 1 - 1 Arsenal - A.Song (kad merah; min '55)
16 Okt 2010 - Arsenal 2 - 1 Birmingham - J.Wilshere (kad merah; min '90)
07 Nov 2010 - Arsenal 0 - 1 Newcastle - L. Koscielny (kad merah; min'90)
08 Dec 2010 - Arsenal 3 - 1 Partizan - B.Sagna (kad merah; min '85)
05 Jan 2011 - Arsenal 0 - 0 Manchester City - B.Sagna (kad merah; min '89) : time ini player city pun kena sama; P.Zabaleta min '89)
30 Jan 2011 - Arsenal 2 - 1 Huddersfield - S.Squillaci (kad merah; min '42)

Apa-apa pun kredit buat Newcastle yang menunjukkan kebangkitan amat dashyat pada babak kedua dan nyaris menuju kemenangan yang bakal diingati sepanjang hayat!

Heran tak?: Full time; Akhirnya yang berlaku

Keputusan seri ini juga mendapat perhatian dari bekas tokoh sejarah kita, skipper berusia 34 tahun, Patrick Viera, berikut petikan dari kenyataannya:

"It does show that in football if you don't work hard until the last minute, if you don't have 100% commitment, anything can happen. Newcastle is still a difficult place to go to.

"I think Arsenal is still a great side, a fantastic team to watch.

"The fans have been a bit disappointed in the last few years but they have to keep believing in themselves because they're still a good side."

Lagi satu yang aku teringin nak sentuh! Kita tidak ada kapten berkarakter 'perlindung' semacam era Viera ini, kapten yang keras kepala dan nakal semacam ini juga amat perlu dalam situasi permainan yang genting camni!

Waktu sebelum Wojciech Szczesny dikenakan kad kuning, akibat menghalang Barton nak merayakan jaringan gol penaltinya, Szczesny yang 'nakal' skit cuba menghalang dengan menyorokkan bola dari diambil Barton, kemudian Nolan masuk campur dan 'grip' kepala Szczesny. Time ini siapa pemain kita yang cuba 'membantu' keeper muda kita ini. Kalau time Viera ini, mahunya si Viera mengamuk sakan melindung anak buahnya! Kapten kita kini, Fabregas bukan camtu! Mungkin 'cakap belakang' dalam terowong pemain. bolehlah! Dia masih muda! Dan itu caranya! Tapi sikap 'dahaga'kan untuk membawa pasukan ke arah kemenangan setiap perlawanan tetap setara dengan apa yang dipamerkan oleh kapten-kapten terdahulu.

Full match highlights Newcastle United 4-4 Arsenal; tak enjoy!





Walau apa pun, minggu ini tetap memberikan sedikit keceriaan buat diri aku! Saat yang amat ku nantikan, muncul tiba, Manchester United tumbang di bumi Molineux dengan 2-1 di tangga pasukan di tangga terbawah sekali, Wolves. Sekaligus menamatkan rekod tanpa kalah mereka musim ini, secara tidak langsung mengagalkan impian mereka untuk menjejaki sejarah terhebat pasukan 'Invincibles 2003/04' kita. Terima kasih Wuf! Wuf! Wuf!

Tapi apa pun, cukup setakat itu, Arsene Wenger dan pemain harus kembali fokus pasal perlawanan berikutnya kita akan temui pasukan Wolves ini, dan kita tidak mahukan nasib kita seperti itu! Kali ini peluang kutip tiga mata tidak boleh kita gagalkan, sekali lagi peluang merapatkan jurang mata dengan pendahulu liga, Manchester United mungkin ada! Ia bakal hadir apabila Manchester United akan bertembung dengan Manchester City untuk perlawanan berikutnya. Jadi sebarang kemungkinan akan berlaku! samada salah satu kelab akan keciciran mata atau kedua-duanya berkongsi mata!


Apa Arsenal perlu buat game berikutnya! Kerja mereka - Lawan dan fokus sehingga wisel penamat dengan Wolves; tiga mata harus digengam.

Sebuah lagi kelab yang juga berada di landasan bersaing mengejar kejuaraan Liga musim ini, Chelsea juga gagal! Mencuri Torres dari tangan Liverpool dengan kos £50 juta masih tidak cukup untuk memberikan tiga mata buat mereka ketika bertembung sesama sendiri di Stamford Bridge. Chelsea tewas 0-1 kepada Liverpool.

1 comments:

k u c e n g said...

apsal sume malang. arsenal seri. man u kalah. chelsea pun kalah padehal line up cam gerun gila.. kakkaakkakakaka.

Related Posts with Thumbnails