Wednesday, August 17, 2011

Match Report | Arsenal 1 - 0 Udinese; Jentera Serangan Kurang Sengat Tanpa van Persie

Menang dengan Kegelabahan...

Arsenal 1 : 0 Udinese
Theo Walcott ('4) : -
Vanue: Emirates Stadium, England
Referee: Kevin Blom


UEFA Champions League Qualifier, Leg 1: Arsenal 1 - Udinese

Bekalan kemenangan 1-0, itulah defisit gol yang bakal Arsenal bawa ke perlawanan timbal balik di Stadio Friuli, Udine, Itali nanti.


Arsenal (4-1-2-3): Szczesny; Sagna, Koscielny, Vermaelen, Gibbs; Song, Ramsey, Rosicky; Gervinho, Chamakh, Walcott.

Subs: Fabianski, Oxlade-Chamberlain, Djourou, Arshavin, Frimpong, Jenkinson, Bendtner.

Aksi awal permainan terus cepat panas dalam tempo permainan yang pantas, buktinya di awal seminit permainan bermula satu kad kuning sudah dikeluarkan pengadil perlawana, Kevin Blom terhadap pemain Udinese, Joel Ekstrand.

Gol pantas terus dijelmakan Arsenal sekaligus mengembirakan sekalian penonton yang hadir di Emirates, bermula dari satu serangan balas yang cukup menarik yang dibangunkan pemain-pemain Arsenal, yang diakhiri dengan sentuhan Theo Walcott di depan gawang Udinese selepas memanfaatkan umpan kemas dari Aaron Ramsey, 1-0 untuk Arsenal di minit ke-4.



Raikan gol nan sebijik: Sagna, Ramsey, Walcott & Gervinho saling berpelukan selepas Walcott membuka tirai gol

Mengembalikan kepercayaan diri The Gunners tanpa bayangan Cesc Fabregas yang selama 6 tahun kebelakangan ini banyak membuat pengaruh besar terhadap permainan Arsenal bukannya mudah! namun kerja sama Song, Ramsey & Rosicky di bahagian tengah tampak masih tetap terjalin kemas.

Permainan Arsenal terus berkembang, tekanan yang diberikan terhadap pasukan pelawat terus meningkat, namun Arsenal dilihat perlu banyak-banyak bersabar untuk menambah gol, jelas ketiadaan kapten baru, Robin van Persie yang sedang menjalani tempoh pergantungan satu perlawanan dirasai bila mana serangan Arsenal kelihatan pudar dan tumpul. Chamakh jelas seperti penumpang di tengah padang - tidak mampu mengalas tanggungjawab yang ditinggalkan van Persie (adakah akibat faktor puasa!).

Jadi persoalan mungkin mula berlegar - Mungkinkah van Persie mampu terus fit sepanjang musim ini jika berdasarkan rekod perubatannya yang banyak MC? Siapa lagi yang boleh mengambil alih peranan mencari gol buat Arsenal dengan Bendter sudah tidak punya jati minat bermain dengan Arsenal, Vela dilepaskan secara pinjaman ke Real Socided...Tinggal anak muda Joel Campbell yang belum pasti kemampuannya di peringat tertinggi seperti ini.

Pongeh!: Benteng Udinese gigih menghalang cubaan dari Chamakh

Nasib serupa juga dengan Udinese, pemergian Alexis Sanchez ke Barcelona, kelab yang sama dengan Cesc, tidak membuat Udinese mati kutu.

Meskipun ketinggalan satu gol, Udinese yang layak ke peringat play-off Champion League atas tiket menduduki posisi keempat di Serie A terus cuba memberikan kualiti terbaik yang mereka ada.

Hampir saja dari satu tendangan bebas dari Antonio Di Natale dari jarak 30 meter membuat pemain Arsenal tergamam kaku, nyata tiang gol menjadi penyelamat membuat Wojciech Szczesny menarik nafas lega.

Babak pertama, permainan dilihat terbuka dengan kedua pasukan cuba untuk memenangi perlawanan pertama ini dengan silih berganti melancarkan serangan - Arsenal menggunakan formasi 4-1-2-3 manakala Udinese dengan 4-1-4-1.

Udinese sekali lagi menerusi gerakan solo dari Pablo Armero dari tengah padang menggunakan kemampuan gelecek dan kelincahannya memecah benteng Arsenal, namun sayang! produk akhir Armero kurang sempurna, bola mudah dipatahkan Szczesny.

Arsenal terus kebal mempertahankan kedudukan 1-0 sehingga minit ke-30. Tapi Di Natale hadir lagi menguji Szczesny dengan cubaan kaki kirinya, tapi cubaannya sedikit melencong di sebelah kiri gawang Arsenal.

Perlawanan terus berlangsung kompetatif! Arsenal keluar lega ke bilik rehat selepas selesai mengharungi 45 minit babak pertama dengan kedudukan 1-0.

Awal babak kedua, Arsenal segera menggantikan Kieran Gibbs dan digantikan Djohan Djorou akibat cedera. - Mudah benar si Gibbs ini mengalami kecederaan! Adoiyai, Ini baru awal musim! cemana nak harungi musim yang masih panjang ini.

Keputusan memasukkan Djorou amat tepat, lima minit kemudian, Djorou muncul sebagai penyelamat menutup peluang besar Udinese melalui tendangan Di Natale.

Namun sayang, kelibat Djorou tidak bertahan lama! tak sampai 10 minit panaskan padang, Djorou pula segera dikeluarkan dilaporkan mengalami masalah hamstring dan digantikankan Carl Jenkinson yang merupakan penampilan pertamanya di perlawanan kompetatif - Tahniah Jenkinson.

Perlawanan berterusan menarik dipertonton kedua pasukan yang silih menyerang balas -

Kali ini muncul pula Szczesny menampilkan aksi melayakkan beliau pilihan tepat sebagai "Keeper No.1 Arsenal" apabila menghalang peluang Udinese mencuri 'gol away' dari tendangan deras Mauricio Isla yang melewati kekangan Jenkinson.

Kembali sekali lagi Antonio Di Natale terus memainkan watak duri dalam kurma yang cuba untuk mencatatkan nama selaku penjaring gol di Emirates, mencuba nasib dari tendangan bebas cantiknya yang hampir membuahkan gol penyamaan, namun semalam 'hari unggul' buat Szczesny yang berjaya menepis keluar tendangan deras Di Natale.

Di baki akhir 10 minit babak kedua, Udinese terus memberikan tekanannya pada Arsenal, peluang berikutnya tiba melalui cubaan deras Giampiero Pinzi tapi meliar di sebelah kiri gawang Szczesny.

Hampir-hampir saja satu kesalahfahaman berlaku, pengadil perlawanan Kevin Bloom yang sepatutnya menunjukkan isyarat untuk tendangan gawang untuk Udinese, tapi 'masuk air' apabila memberikan isyarat tendangan penalti.

Di minit-minit akhir perlawanan satu gerak kerjasama antara Gervinho dan Theo Walcott hampir-hampir saja mampu membuahkan hasil gol tambahan dengan pencinta Arsenal di Emirates sudah bersedia untuk bersorak, penamat lemah dari Walcott mengecewakan! , Samir Handanovic kekal fokus dan berhasil mengagakkan cubaan tersebut. - Kedudukan tamat Arsenal menang tipis 1-0 atas Udinese.

2 comments:

catash said...
This comment has been removed by the author.
k u c e n g said...

dasat betul la karangan ni.macam tengok live bile bace.haha.

Related Posts with Thumbnails