Thursday, August 25, 2011

Match Report | Udinese 1 - 2 Arsenal; Goodbye Europe League! Arsenal Layak kali ke-14 ke Peringkat Kumpulan Champions League.

Temui sinar cahaya di lorong yang gelap gelita!

Udinesel 1 : 2 Arsenal
Di Natale ('38) & miss pen ('59) : Robin van Persie ('55) & Theo Walcott ('69)
Vanue: Stadio Friuli
Referee: Olegario Benquerenca


UEFA Champions League Qualifier, Leg 2: Udinese 1 - 2 Arsenal

Arsene Wenger dan Arsenal segera menutup kritikan selepas tumpas 2-0 kepada Liverpool tempohari.

Dengan masalah kecederaan, masalah pergantungan pemain dan isu perpindahan pemain tonggak; Fabregas dan terkini Samir Nasri yang akhirnya memilih Manchester City dengan yuran perpindahan sekitar £24 juta dengan hidangan gaji lumayan £180,000. Skuad muda Arsenal perlu segera berjuang menghadapi 'peperiksaan besar' mereka ini. Namun ujian ketika hadir ke Itali bukan calang-calang dengan sambutan lautan penyokong tuan rumah yang memenuhi segenap ruang Stadio Friuli.

Arsenal akhirnya berjaya melangkah untuk tahun ke-14 berturut-turut ke peringkat kumpulan Liga Juara-Juara dengan cara yang mengagumkan berkat gol dari Robin van Persie dan Theo Walcott meleburkan Udinese dengan agregat 3-1 selepas mencatatkan keputusan 2-1 di Friuli.

Mendahului 1-0 dari leg pertama, Arsenal masih goyah untuk mejamin tiket ke Liga Juara-Juara dalam gengaman, peluang kedua-dua pasukan dilihat masih terbuka! nyata ianya berasas apabila Arsenal menempatkan diri dalam mood penuh tekanan selepas Antonio Di Natale tampil pada minit ke-39 untuk memimpin perlawanan dengan kedudukan 1-0 sekaligus menutup babak pertama pada kepada kedudukan agregat 1-1 selepas melakukan tandukan lambung, mengamamkan Szczesny di pintu gol tanpa dapat dihitung ke mana hala arah bola.

Masuk babak kedua, Wenger, yang berjaya dalam rayuannya terhadap pengharaman untuk berada di barisan tepi pemain dari UEFA bagi membolehkannya untuk berperanan dalam perlawanan sepenting ini, segera menambah kreativiti di barisan tengah dengan memasukkan Rosicky menggantikan Frimpong. Nyata percaturan Wenger berhasil, corak serangan Arsenal kembali 'hidup' dan membuat Arsenal berhasil mencari gol penyamaan di minit ke-55 menerusi Robin van Persie hasil umpanan menarik dari Gervinho dari sudut kiri sebelum menolak bola tepat ke arah pusat petak penalti yang segera ditamatkan van Persie dengan sempurna. Gol tersebut segera meletakkan tuan rumah dalam keadaan rapla-jingga kerana mereka harus mencetak 2 gol untuk melayakkan mereka peringkat seterusnya di Liga Juara-Juara.

Gol penyamaan: Bola hinggap dikaki VIP Persie, pasti tidak mengecewakan


Udinese punya peluang terbaik selepas pengadil perlawanan, Olegario Benquerenca dari Portugal pantas melihatkan kesalahan Thomas Vermaelen yang bola terkena tangan dan menghadiahkan sepakan penalti. Wenger seharusnya juga patut mengucapkan terima kasih kepada keeper muda Wojciech Szczesny yang menampilkan aksi mantap untuk menidakkan penalti dari Di Natale ketika berkedudukan 1-1.

Selepas itu, Walcott segera menguburkan sisa harapan Udinese pada minit ke-70 - Gol yang berpunca dari permainan 1-2 Walcott dan Sagna seterusnya Walcott mengunakan larian kencangnya melarikan bola melepasi kekangan pertahanan lawan dan melepaskan tendangan tanpa mampu dihalang Handanovic yang tampil mantap pada perlawanan tersebut

Dan tidak semedang itu juga, Wilshere yang di tinggalkan di London akibat kecederaan segera meng'update' status twitternya dengan:

Champions league football for another year....yes please!


Kedudukan 1-2 bertahan sehingga wisel penamat.

Selepas tamat perlawanan, Wenger mengulas panjang lebar ketika ditemubual ITV1:
"There are many questions around our club, if we had gone out tonight it would have been much worse. It was important not financially, like many people have said, but more for the fact we want to play at the top level."

Speculation has surrounded Arsenal's ability and intent to compete in the transfer market ahead of next Wednesday's deadline, but Wenger said: "We work very hard, I have said that many times, but we have many players out as well so I think we can be very positive as well.

"There may be signings but I cannot give you any names tonight. I cannot lie and say we sign somebody tomorrow."

Line-up Arsenal (4-2-3-1): Szczesny 9; Jenkinson 6, 6, Djourou Vermaelen 6, Sagna 6; Song 6, Frimpong 6 (Rosicky 46, 6); Walcott 8 (Arshavin 90), Ramsey 7, Gervinho 9 (Traore 85); van Persie 8.
Subs (tidak digunakan): Fabianski, Oxlade-Chamberlain, Chamakh, Miquel.

VIDEO: All goals, Udinese 1-2 Arsenal, Leg 2, Champions League 2011/12



MAN OF THE MATCH:
Gervinho (Arsenal): Szczesny sesatunya pencabar terhampir buat Gervinho apabila aksi menyelematkan sepakan penalti menjadi titik tolak kepada kebangkitan emosi dan semangat pemain Arsenal. Pemilihan Gervinho sebagai MOTM bukan semata-mata sumbangan alam gol pembukaan. Tapi juga peranan yang dimainkan dalam memberikan Arsenal satu dimensi corak serangan yang bervariasi.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails