Monday, October 25, 2010

Match Report | Arsenal Lonjok Tangga ke-2 Liga, Aksi Best Lukasz Fa'Best'ski, Hadiah Arsenal Clean Sheet

Manchester City 0 : 3 Arsenal
- : Samir Nasri ('20), Cesc Fábregas (pen miss '40), Alex Song ('66) & Nicklas Bendtner ('88)
Vanue: City of Manchester Stadium, England
Referee: Mark Clattenburg



Match Report | Manchester City vs Arsenal, English Premier League



Aksi dua budak nakal Samir Nasri dan Alex Song pedajal Emmanuel Adebayor...huhu

Samir Nasri, Alex Song dan Nicklas Bendtner masing-masing menghentam sasaran gol memberikan kelebihan buat Arsenal ke atas 10 pemain Manchester City, 3-0 di Eastlands.

Money City yang turun dengan reputasi tinggi sebagai pasukan di kedudukan kedua di Barclays Premier League, kelihatan seperti 'tidak boleh dihalang' untuk terus kekal mengapit rapat Chelsea yang terlebih awal memulakan aksi dengan kemenangan 2-0 ke atas Wolverhampton Wanderers, Harapan mengunung setinggi duit Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan, City tiba-tiba dikejutkan 'taufan megi kari' saat kad merah yang diterima Dedryck Boyata di awal 5 minit permainan selepas melakukan kekasaran terhadap Marouane Chamakh saat dia sedang berlari mengejar bola hantaran Cesc Fabregas.

Keadaan itu, terus memaksa City mengubah taktikal dengan ketiadaan bek tengah mereka - dengan James Milner kelihatan turun ke bawah sedikit mengisi slot bek kanan dengan Micah Richards dan Yaya Toure kelihatan bertukar ganti mengisi ruang di bek tengah, dan kemudiannya dilihat Boateng beralih ke posisi bek kanan, dan Gareth Barry pula bermain di bek kiri. City dilihat mempunyai banyak pilihan untuk menyelesaikan masalah di posisi belakang mereka kerana seperti kita tahu pemain City nampak 'serbaguna' mampu bermain pelbagai posisi.

Kekurangan seorang pemain tidak menunjukkan tanda-tanda Money City mengangkat bendera putih, mereka masih menawarkan ancaman dengan beberapa serangan dengan formasi 4-3-1-1, David Silva dilihat kunci kepada nakhoda untuk mengerakkan enjin City bersama Milner, Taktikal Mancini nampak berjaya apabila dilihatkan Arsenal yang dikepalai Cesc Fabregas, Alex Song dan Denilson dilihat sukar untuk bergerak, ia nampak sulit apabila jentera tengah Arsenal dikenakan kad kuning masing-masing Denilson di minit ke-8, Cesc Fábregas minit ke-27 dan Alex Song minit ke-33.

Arsenal selepas itu secara beransur-ansur mengatur gerak dan akhir Samir Nasri membuat The Gunners unggul 20 minit selepas bermain satu-dua dengan Andrey Arshavin sebelum melepaskan rembatan padu tanpa mampu dihalang Joe Hart. Gol itu ternyata mula memberikan 'nyawa' kepada permainan Arsenal secara keseluruhan dengan anak buah Wenger mula memperlihatkan hantaran yang menarik. Jelas berdasarkan gambaran dibawah Arsenal dilihat menguasai hantaran-hantaran bola penuh berbanding tuan rumah.


Fabregas hampir-hampir mengugurkan semangat Money City dengan lebih awal, apabila di hadiahkan sepakan penalti selepas dijatuhkan Vincent Kompany pada minit ke-40, Nasib kurang baik buat Fabregas atau Joe Hart yang ketika itu berada dalam prestasi terbaik - gol gagal dijelmakan, bila Joe Hart bijak menghidu arah bola yang mahu ditujukan Fabregas. Bila dah jadi camni; aku mula teringatkan apa yang pernah diperkatakan Samir Nasir kenapa dia menolak untuk mengambil sepakan penalti ketika beliau dijatuhkan pada perlawanan dengan Sunderland (19 Sept 2010). Menurut Nasri; "kalau kita yang dijatuhkan guru bola dia pernah berpesan, jangan kita yang ambil sepakan penalti tersebut"; dan akhirnya Roscisky yang memikul tanggungjawab mengambil sepakan penalti tapi gagal. Aku rasa Fabregas patut memikirkan pendirian yang diguna pakai Samir Nasri ini. Aku juga merasakan Nasri wajib dikekalkan sebagai pengambil sepakan penalti no.1 Arsenal dan mungkin Fabregas ke.2. Tapi entahlah kan! kalau Nasri yang ambil sepakan itu dan kemudiannya gagal. Apa pulak ulasan aku ekk? huhuh!

Money City 0 - 1 Arsenal : Kedudukan selepas separuh masa pertama, hasil jaringan Samir Nasir yang merupakan gol ke tujuh peribadi dari sembilan penampilan.

Masuk babak kedua; Selepas dijampi Wenger di bilik persalinan, Arsenal mula menampakkan pengawalan bola yang besar, Dengan Tevez kelihatan kurang bermaya dan bernyawa! Jadi Mancini mengambil jalan mengeluarkan Tevez dan digantikan dengan Emmanuel Adebayor dengan harapan untuk mengulangi aksi berlari separuh gelanggang meraikan gol. huhu! Taktikal Mancini ini adalah sangat-sangat sesuai dengan situasi yang menimpa anak buahnya ketika itu selepas kekurangan seorang pemain, seperti yang kita ketahui type Tevez; dia ni striker yang perlukan sokongan tapi bilamana kekurangan seorang pemain Tevez sukar mendapat support untuk menembusi ke kubu Arsenal, sementara type Adebayor lebih kepada hold bola lebih kurang macam type Chamakh.

Leading time: Wenger...Wenger nengok tu kat skrin besar, gamba kita masuk TV la.....huhuhu!

Akhirnya gol kedua muncul yang dianggap sebagai gol pembunuh pemainan hadir pada minit ke-66 menerusi sepakan deras Alex Song, umpanan yang bermula dari Samir Nasri yang dituju buat Chamakh, ia tidak tepat ke arah Chamakh dan bola tersebut terkena halangan pertahanan City dan melantun, Song yang berada pada situasi tepat pantas memanfaatkan peluang tersebut. Pada kedudukan selesa 2-0 Arsenal mula mengubah gaya permainan yang lebih santai dengan banyak mengawal bola. Mancini jelas tidak seronok melihat permainan santai Arsenal itu, lalu mengambil langkah mengeluarkan Gareth Barry dan memasukkan bintang bernilai £23 juta Mario Balotelli bagi meningkatkan serangan City, keputusan mengikutkan hati Mancini itu itu memberikan kelebihan sebaliknya kepada Arsenal apabila ia membuka ruang tengah yang lebih luas untuk didominasi Arsenal.

WuYooo!!!! Fa'Best'ski : Salah satu aksi menyelamat tahap World Class daripada tiga aksi World Class Lukasz Fabianski yang diperkatakan di dada-dada akbar dan media massa dan mesia cetak. Konsisten Terus, Anda pasti mampu capai Keeper No.1. Terima kasih Fabianski! Kalau idak! pasti ada lagi aksi meraikan gol berlari separuh padang....huhu

Situasi itu jelas memberikan hasil buat Arsenal, hanya melalui satu hantaran dari Fabianski terus ke tengah ke arah Samir Nasri yang kemudian bijak mengawal bola dari garisan sebelum membuka ruang buat Nicklas Bendtner, Dengan ruang terbuka luas Bendtner hanya berdepan Joe Hart untuk ditewaskan, bintang Denmark itu mudah melorongkan bola ke ruang kiri Joe Hart untuk menempa nama sebagai penjaring gol ketiga Arsenal pada minit ke-88.

Hanya 5 minit: 1 peluang & 1 gol, satu comeback yang menarik Bendtner

Kesimpulan - Dengan prestasi Arsenal terkini kita masih belum boleh mengatakan yang kita sudah mempu untuk menakluki kejuaraan musim ini seperti yang diperkatakan Fabregas.

Berikut kenyataan yang dikeluarkan Fabregas ketika ditemubual Arsenal TV Online:

"It looks like after every win you have to say 'oh, you are more mature than last year', but it is just one more game, let's not get carried away,"

"Now we have the [Carling Cup] game against Newcastle, which is the most important one at the moment.

"The time to talk about if we have matured or are better than before will be at the end of the season.

"In football, you know what people will say when you win, and you know what people will say when you lose.

"You just have to keep focused on what you do, in training and in the game, give everything for the team and the rest is not up to you.

"We have a very good team, with lots of young players. We have to make it a great time by winning things."

Tapi kedudukan awal ini sudah kira cukup baik kerana kita masih dalam posisi sebagai salah sebuah pasukan pencabar untuk menjuarai Liga Perdana musim ini. - Mari kita akhirnya musim kemarau tanpa piala! Berbanding rekod terdahulu, kini kita memiliki tujuh mata dari pertemuan terakhir dengan Blackburn, Sunderland, Chelsea dan Manchester City. Musim lalu dari empat pertemuan awal dengan pasukan terbabit kita hanya mampu memiliki tiga mata sahaja:-
12-09-2009 - Man City 4-2 Arsenal
04-10-2009 - Arsenal 6-2 Blackburn
21-11-2009 - Sunderland 1-0 Arsenal
29-11-2009 - Arsenal 0-3 Chelsea

Kemenangan ini bermakna lif buat Arsenal kembali melonjak kedudukan top 4 pada posisi kedua liga, dibezakan dengan jumlah gol dengan City dengan kutipan mata yang sama.

Full Match Extended Highlights – 18:22 minutes [HD Autoplay]

0 comments:

Related Posts with Thumbnails