Tuesday, November 16, 2010

Match Report | Lawatan dari Goodies Park

Everton 1 : 2 Arsenal
Tim Cahill ('89) : Bacary Sagna ('36), Cesc Fábregas ('48)
Vanue: Goodison Park, England
Referee: Howard Webb



Match Report | Everton vs Arsenal, English Premier League

Man City, Man United, Chelsea semua telah sangkut dengan lawan masing-masing. Ini lah peluang terbuka Arsenal menjarakkan mata dan kembali merapatkan jurang dengan pendahulu liga, Chelsea.

Semua sudah tahu! Arsenal mendaki naik ke tangga kedua di Liga Perdana Inggeris dengan kemenangan 2-1 atas Everton di Goodison Park.

Sogokan gol dari Bacary Sagna dan Cesc Fabregas cukup memberikan tiga mata berharga untuk The Gunners, yang bergerak melangkaui di atas Manchester United di carta liga. Tim Cahill pula mencetak gol penyedap hati tapi sudah agak lambat di saki baki perlawanan dan usaha mereka untuk mencari gol penyamaan dalam tempoh terakhir gagal.

Setelah dikejutkan kekalahan 1-0 menentang Newcastle di Emirates minggu lalu, anak buah Arsene Wenger kini telah semakin membuka peluang cerah untuk meraih gelaran liga dengan dua kemenangan berturut-turut. Sagna memberi gol awal untuk memimpin pada minit ke-37 ketika ia membisukan sorakan peminat tuan rumah yang membanjiri Goodison Park menerusi rembatan deras dari sudut sukar di dalam kawasan penalti Everton setelah menerima umpanan baik dari Arshavin dari hasil kerja keras baik Samir Nasri. Ia juga merupakan jaringan gol Sagna setelah lama kemarau dalam tempoh dua tahun yang kali terakhir melakar gol ketika menentang Chelsea.

The Toffees yang juga tidak kurang hebatnya apabila mengambil sikap melawan melalui hantaran-hantaran panjang terus ke dalam kawasan Arsenal dengan mengharapkan Fabianski akan melakukan kesilapan seperti perlawanan dengan Newcastle, tapi kali ini tidak! Fabianski sudah cukup bersedia! Wakaupun musim masih awal, Ini boleh dikatakan musim terbaik Fabianski! anak buah Moyes dilihat gigih bekerja untuk mengekal rekod bersih dalam tujuh perlawanan tidak terkalah . Untuk melebarkan perguasaan bola yang lebih baik di babak kedua, Wenger menggantikan Jack Wilshere yang dilihat tidak terkesan dengan membawa masuk Denilson - ternyata perlaburan Wenger menuaikan dividen segera apabila pemain berbangsa Brazil itu membuka jalan sebelum melepaskan hantaran ke Chamakh dan menolak buat Fabregas untuk mencetak nama selaku penjaring kedua Arsenal.

Setelah berjaya menemukan permainan sebenar, Arsenal mula menguasai untuk sebahagian besar permainan di babak kedua - Apa pun Arsenal masih buntu melipat gandakan tambahan gol dengan Nasri dan Marouane Chamakh membazirkan kesempatan baik untuk Arsenal - Everton pula tiba-tiba 'naik minyak' dan akhirnya berjaya menyelit untuk kembali bangkit dalam sepuluh minit terakhir. Tapi Lukasz Fabiański terus mempertingkatkan reputasinya untuk mengengam sarung tangan No.1 di Arsenal dengan menyangkal cubaan marabahaya dari Louis Saha dan Jermaine Beckford. Johan Djourou aku lihat boleh diharap, dia bermain agak baik malam itu. Tembok kukuh Arsenal akhirnya rebah jua, melalui dari satu keadaan huru-hara di dalam kotak penalti Tim Cahill muncul mengambil kesempatan dengan menyepak tepat bola ke jaring.

Namun, Arsenal terus berpaut teguh pada dua gol untuk memusnahkan rekod bersih Everton, sedangkan Everton tetap kekal di tangga ke-13.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails