Monday, August 23, 2010

Match Report | 3 Gol dari Theo Walcott, 3 Mata buat The Gunners

Arsenal 6 : 0 Blackpool
Theo Walcott ('12), Andrei Arshavin (pen '32), Theo Walcott ('39), Abou Diaby ('49), Theo Walcott (,58) & Marouane Chamakh ('83) : -
Vanue: Emirates Stadium
Referee: Michael Jones



Enam dentuman meriam kedengaran di Emirates, dengan Theo Walcott menjadi wira apabila menyumbang hat-trick buat Arsenal dan masing-masing satu dari Arshavin, Diaby dan Chamakh menenggelam pasukan yang baru dinaik taraf Blackpool. Tambah perit apabila dipaksa bermain 10 orang hanpir lebih separuh dari keseluruhan 90 minit perlawanan menjadikan Blackpool lemas dalam kolam mereka sendiri selepas Ian Eevatt diperintah keluar padang.

Walcott yang tersingkir di saat akhir ketika pemilihan mewakili England ke Piala Dunia Afrika Selatan 2010 memperagakan aksi yang bertenaga pada perlawanan ke-2 Premier League, Penampilan bertenaganya itu mungkin satu tindak balas positif kepada pengendali England dan menunjukkan tindakan Fabio Capello menyingkirkannya adalah satu kerugian dan kesilapan besar kepada England.

Walcott dipetik berkata kepada BBC Sport:-

"This is the season where I have to push on, so hopefully I will get more opportunities to play,"

"It has been very good criticism at times, because it has been an extra boost for me."

beliau menambah:

"Last season I was unlucky with the injuries, but I had a good break during the summer, and just want to show people what I can do, prove a few people wrong, to play well for Arsenal and England.

"That is all I can do, I will keep my feet on the ground as I always do and look forward to every single game."

Berbalik kepada perlawanan semalam, Arsenal jelas mengawal keseluruhan permainan meninggalkan pasukan pelawat jelas terkontang-kanting dan tidak dapat menunjukkan corak permainan mereka seperti apa yang mereka lakukan ketika membenam Wigan tempoh hari.

Anak buah Ian Holloway yang hadir dengan reputasi tinggi di Emirates selepas melakukan kejutan ke atas Wigan 4-0 minggu lalu. Tapi di Emirates, mereka dikejutkan hanya selepas tempoh 12 minit bermula menerusi gol Walcott pada sudut sukar di dalam kotak penalti dan merembat rendah melepasi kawalan keeper Blackpool Matthew Gilks dan selepas itu Arsenal mula menguasai permainan dan meluntur semangat melawan Blackpool dengan segala bentuk serangan Blackpool kerap mudah dipatahkan benteng pertahanan Arsenal yang diketuai Thomas Vermalen.

Walcott terus menunjukkan taring dan kuku cekamnya selepas itu dengan kesinambungan larian pantasnya memporak-peranda kubu lawan dengan beberapa umpanannya kepada Andrei Arshavin dan Maroune Chamakh nyaris membuahkan hasil tapi malang ia tidak dapat disempurnakan untuk menambah jaringan gol.

Keutuhan benteng The Tangerines @ The Seasiders tidak bertahan lama, apabila asakan demi asakan jentera serangan The Gunners akhirnya membuahkn hasil tapi ia menjadi titik hitam buat bek Blackpool Ian Evatt setelah tindakannya melakukan bentesan keras dari belakang ke atas Chamakh mendatangkan kecelakaan buat dirinya setelah dilayangkan kad merah dari pengadil perlawanan Mike Jones, meskipun kekasaran itu tampak berlaku di luar kotak penalti, tapi siapa yang berani menindakkan keputusan pengadil, yang terus menunjukkan ke arah titk putih yang ia sepakan penalti. Arshavin yang diamanahrayakan tidak mensialkan-sialkan mensiakan-siakan peluang terhidang dan mengubahkan kedudukan ke 2-0 memihak Arsenal.

Arsenal selepas itu makin bermaharaja lela mengendalikan tempo permainan, hasilnya Walcott sekali lagi mencetak nama sebagai penjaring ke-3 untuk gol peribodi ke-2nya pada minit ke-39 selepas menyambut umpanan dari Jack Wilshere, Walcott yang berada dalam kotak penalti memperagakan kawalan bola sambil men'terbalikkan' badannya 90% seterusnya melepaskan rembatan menerjah gawang tengah Blackpool.

Blackpool walau bagaimanapun masih tidak putus berharap untuk membiarkan perlawanan berakhir tanpa melawan. dalam keadaan kalah dalam jumlah pemain mereka kelihatan cuba mencipta ancaman dari kesempatan yang jelas terhad antara ancaman yang mampu menghadirkan jaringan adalah melalui Gary Taylor-Fletcher yang berjaya menanduk selepas menerima umpanan silang dari Crainey, malangnya bola melencong sedikit di sisi kiri gawang Arsenal. Namun usaha Blackpool selepas tidak membuahkan hasil apabila terus ketinggalan 3-0 mengakhiri babak pertama perlawanan.

Memasuki babak kedua, Arsenal terus mencari inisiatif-insiatif baru menambah jaringan gol, Ia berhasil jua pada minit ke-49 berkat gol Abou Diaby selepas menyambut kemas umpanan dari Bacary Sagna, Dari tengah kotak penalti lawan, Diaby melepaskan sepakan terus kaki kanan membuatkan bola bersarang di gawang Blackpool.

Mendahului 4-0, Anak buah Wenger kelihatan terus fokus kepada perlawanan dengan konsisten melancarkan asakan ke kubu lawan. Pada minit ke-58, Walcott terus mengasah tajam penyudahnya di dalam kotak penalti apabila melengkapkan hatriknya selepas menerima umpanan dari Diaby.

Mendahului dengan kedudukan selesa 5-0, Wenger mula memasukkan 2 finalis Piala Dunianya Cesc Fabregas dan Robin van Persie memperagakan aksi dan ia nayata mengembirakan PEnCinta Arsenal yang berada di Emirates dengan memberikan tepukan gemuruh kepada pemain kesayangan Wenger mereka itu. Kemasukan 2 tonggak Arsenal itu membuatkan Blackpool mula menggunakan alternatif lain dengan usaha-usaha mula digemblengkan dengan mula berkubu di kawsan sendiri bagi mengurangkan keagresifan anak buah Wenger yang laparkan tambahan gol.


Sayang, usaha murni mereka itu, masih tidak cukup berbaloi untuk mengagalkan gol ke-6 Arsenal dari dijelmakan pada minit ke-83. Hasil sepakan sudut dari pemain gantian Robin van Persie, Marouane Chamakh bingkas melonjak tinggi menjaringkan gol pertamanya buat Arsenal di kempen Primier League menerusi trademarknya menjaringkan gol menggunakan tandukan. Berbaki tempoh masa selepas itu, beberapa serangan dilancarkan tapi gagal untuk menambahakan jumlah jaringan sehinggalah wisel penamat dibunyikan. kemenangan 6-0 ke atas Blackpool melonjakkan Arsenal ke posisi tangga ke-2 liga dengan kutipan 4 mata di belakang Chelsea yang juga berjaya membenamkan Wigan dengan jumlah jaringan yang sama. Kedudukan pasti berubah selepas perlawanan yang akan berlangsung hari ini (22/08/2010)

Full highlights...Enjoy!



Barisan yang diturunkan kedua-dua pasukan seperti berikut :-

Arsenal: Almunia, Sagna, Song, Vermaelen, Clichy, Diaby (Fabregas 62), Wilshere, Walcott (Vela 66), Rosicky, Arshavin (van Persie 62), Chamakh.

Blackpool: Gilks, Baptiste, Evatt, Cathcart, Crainey, Sylvestre (Keinan 37), Vaughan, Adam, Grandin, Harewood (Ormerod 57), Taylor-Fletcher (Demontagnac 57).

0 comments:

Related Posts with Thumbnails