Monday, August 16, 2010

Match Report | Reina Signing Baru Arsenal

Liverpool 1 : 1 Arsenal
David Ngog ('46) : Pepe Reina (og'90+1)
Vanue: Anfield Stadium
Referee: Martin Atkinson



SERI yang biasanya sinonim dengan sesuatu yang bercahaya, bersinar, keindahan sehingga mampu dizahirkan ke pantun:

Marouane Chamakh jambul tercacak,
Disergahnya si Reina, dapat gol seri 1 sama;
Hati di dalam rasa nak kocak,
Rasa nak balik ke janda lama.

Tapi perlawanan yang ditonjolkan barisan Arsenal, tiada yang bersinar, yang indah dengan barisan yang tidak cukup sifat kerana masalah-masalah kecederaan dan kesihatan yang sering membelenggu kem Arsenal, sehingga gagal untuk mendapatkan 'first eleven' yang lengkap.

Baru 9 minit sepak mula, Wenger sudah kelihatan gusar, apakah dia sudah dapat membaca kesukaran yang bakal dihadapi anak buahnya? Tapi ngape tak lakukan sesuatu? Apasal sayang sangat duit tabung tu? Aduyaiii...

Berikut adalah skuad yang diturunkan Wenger yang hampir 90% sama klik sini dengan apa yang aku bayangkan...huhu


Anak buah wenger sepatutnya harus mengucapkan sekalung terima kasih pada Papa Reina kerana sudi menghasilkan gol ihsan selepas tertampan bola ke gawang sendiri, Ini mungkin disebabkan ingin menarik perhatian Wenger yang sebelum ini bertiup rumours dikhabarkan menaruh perasaan terhadap Papa Reina ini untuk dibawa ke Emirates, Jadi dengan tindak balas dari Reina ini, adalah Wenger akan membuka mata? huhu

Tampanan bola ke gawang sendiri dari Reina pada minit ke-90, membantu Arsenal untuk mengikat kedudukan 1-1 di Anfield, berkongsi 1 mata adalah keputusan yang cukup bernasib baik buat Arsenal berbanding berputih mata.

Sedutan video jaringan gol Arsenal hasil usaha Papa Reina...Terima kasih Papa :-



Berikut adalah statistik perlawanan semalam:-

Statsistik: (Liverpool – Arsenal)
Penguasaan bola: 42% – 58%
Sepakan Tepat ke arah gol: 4 – 6
Sepakan Tersasar: 2 – 6
Sepakan Sudut: 8 – 10
Kesalahan: 11 – 10

Arsenal sering menguasai perlawanan seperti apa yang berlaku musim lepas, tapi ia tidak mampu dijelmakan dengan kemenangan, Walaupun dengan kelebihan beraksi seorang pemain selepas 'Messi Leverpool', kata Gerrard; dihadiahkan kad merah oleh pengadil perlawanan Martin Atkinson pada minit-minit akhir masa penamat babak pertama selepas melakukan asakan keras terhadap Laurent Koscielny, Penampilan pertama Joe Cole bersama Liverpool pasti tidak akan diingatinya!

Adakah tindakan pengadil, Martin Atkinson menghadiahkan kad Merah kepada Joe Cole patut?

Koscielny ketika diusung akibat terjahan keras Joe Cole, fuh! lega oiii...nasib baik budak kaki Koscielny ni bukan jenis rapuh macam budak Arsenal yang lain

Berikut rekod Martin Atkinson ketika mengendalikan perlawanan samada Arsenal dan Liverpool:-

* Musim lalu, dia adalah pengadil yang menghadiahkan kad merah kepada Thomas Vermaelen, ketika Arsenal menang 2-0 menentang West Ham.
* Atkinson juga bertugas ketika Arsenal menang 1-0 di Fulham, tewas Piala FA di Stoke City, dan tewas 2-1 di Blackburn pada bulan Mei.
* Liverpool pula menang hanya satu perlawanan dengan Atkinson musim lepas, tewas dua dan seri tiga.

Namun Arsenal tidak menggunakan segenap peluang 45 minit menentang 10 pemain Liverpool selepas itu, malah Arsenal pula yang tersentak dengan jaringan pantas yang berkualiti dari David Ngog selepas babak ke dua baru sahaja bermula. Pada pandangan aku, jaringan itu sepatutnya mampu digagalkan sekiranya Arsenal memiliki seorang keeper yang berkualiti dan 'Top Class', Tapi kita harus akur kesalahan 100% tidak boleh diletakkan kepadanya, itulah tahap yang ada pada Manuel Almunia, semenangnya telah diketahui oleh Pencinta Arsenal yang Almunia tidak menepati tahap yang sepatutnya untuk mengengam peranan selaku keeper No.1 di Arsenal selepas aksi tidak konsisten musim lepas dengan beberapa kesilapan yang tidak sepatutnya, dia tidak cukup bagus untuk Arsenal sebenarnya.

Wenger sebenarnya yang bertanggungjawab diatas faktor ini, selepas petikannya ketika ditemubual sebelum berangkat ke Liverpool:-

"whoever was in goal today would be our “No.1” keeper."

Nampaknya Pencinta Arsenal akan terus dihidangkan dengan aksi dari Almunia sepanjang musim ini kerana dia keeper No.1 Arsenal ketika ini, melainkan ada muka baru yang akan dibawa masuk Wenger sebelum jendela perpindahan pemain tamat.

Percaturan Wenger meletakkan Jack Wilshere sebagai kesebelasan utama, tidak menampakkan ia pertaruhan yang diharap-harapkan kerana Wilshere dilihat gagal untuk menampilkan aksi yang diharapkan seperti mana yang ditampilkan ketika kempen Piala Emirates. Tapi, ia baik untuk Wilshere bagi proses kematangannya..Pergh! aku cam Wenger siot! huhuh! Namun kemasukan Rosicky menggantkan Wilshere mula merubah corak serangan Arsenal yang kelihatan bernyawa, Rosicky nyaris menemui sentuhan gol tetapi tidak bernasib baik apabila cubaan beliau berjaya digagalkan Papa Reina. Secara keseluruhan Arsenal jelas merindui sentuhan emas ketua pasukan, Cesc Fabregas yang dikhabarkan belum cukup cergas untuk diturunkan, sementara Robin van Persie yang dilaporkan tidak cukup cergas juga turut diturunkan sebagai pemain gantian pada minit ke-75, tapi ia belum cukup melakukan impak dalam perlawanan semalam kerana tempoh masa yang terhad. Ironinya, rakan senegara Persie di Liverpool, Kuyt boleh pula menempoh aksi 90 minit!

Selang beberapa minit selepas Roy Hodgson memasukkan Juara Piala Dunianya, Torres, Wenger bingkas tidak mengalahkan membawa masuk Naib Juara Piala Dunianya pula, Robin van Persie....Yeah!!! Terjah!


Arshavin, bintang yang ku harap akan buat 'magic' nampaknya tidak menjadi, Ia sekadar menjadi 'dukun hujan'...Come on! Cebin, please kambek bro!!!


Koscielny yang menunjukkan penampilan pertama dengan Arsenal juga menerima nasib yang sama seperti Joe Cole apabila dilayangkan kad merah selepas menerima 2 kad kuning, walaupun telah menghidangkan aksi yang cukup baik berganding bersama Vermalen, dan akan terlepas perlawanan seterusnya. Jadi siapakah pilihan wenger untuk mengisi kekosongan yang ditinggalkan Koscielny untuk perlawanan di Emirates nanti? Lawan yang akan ditentang adalah merupakan adik tiri Liverpool iaitu Bladifool Blackpool yang baru saja dinaikkan taraf dan telah menampilkan aksi memukau ketika membenam Wigan 4-0. Awas! salah percaturan kita bakal berputih mata....amakkk!!!!

Full Highlights. Enjoy!

0 comments:

Related Posts with Thumbnails