Sunday, November 28, 2010

Match Report | Villa Tonjol Kekurangan Tak Berkesudahan di Benteng Arsenal

Aston Villa 2 : 4 Arsenal
Ciaran Clark ('89 & '71) : Andrei Arshavin ('39), Samir Nasri ('45), Marouane Chamakh ('56), Jack Wilshere ('90)
Vanue: Villa Park, England
Referee: Mark Clattenburg



Match Report | Aston Villa vs Arsenal, English Premier League

Arsenal boleh dikatakan selamat dari kebangkitan serangan balas mengila babak kedua dari Aston Villa untuk akhirnya menuntut hak kemenangan 4-2 dan sekurang-kurang memimpin untuk sementara takhta Barclays Premier League. Sebelum Manchester United mengamuk membelasah Sunderland Blackburn Rovers 7-1 untuk melonjak menolak Arsenal ke tangga kedua liga.

The Gunners kelihatan awal berlayar bebas dan dilihat mendominasi permainanan apabila mendahului tuan rumah 2-0 sehingga tamat babak pertama hasil jaringan melalui Andrey Arshavin dan Samir Nasri.

Bobby Pires yang membuat kemunculan dari kesebelasan utama Villa dikeluarkan selepas babak pertama, selepas dilihat kurang memberikan impak yang mungkin dalam jiwa dia yang berbelah bagi ketika menemui adik-adiknya di Arsenal dan Wenger, Percaturan Houlllier mengeluarkan Pires dan memasukkan Delfouneso di babak kedua dilihat membawa perubahan dalam corak serangan Villa apabila dalam tempoh kedua itu Ciaran Clark tiba-tiba berdentam-dentum membuat come-back sebanyak dua kali menerobos gawang kawalan Fabianski untuk memberikan tekanan yang tidak kurang hebat melalui beberapa set-piece dan counter attack yang bahaya membuat pertahanan Arsenal dipaksa berkerja keras.

Pertemuan Sifu dan Si Lagenda: Nampak sangat berusia dah raut wajah 'Bobby' Pires; tapi sumbangannya di Arsenal dan memorinya tetap muda kat ingatan aku ;)

Marouane Chamakh juga kembali menemui sentuhan gol untuk mengumpul jumlah keseluruhan 10 gol peribadi setakat ini, sebelum Jack Wilshere menutup sisa perjuangan Villa untuk mencari gol penyamaan apabila menanduk masuk bola selepas menerima lambungan dari Chamakh di lewat masa permainan akan ditamatkan.

Walaupun dengan kemenangan ini membuatkan semua PenCinta Arsenal kembali ceria dan mengubat sedikit luka kegagalan kita sebelum ini, Masih terang lagi sebenarnya fokus di benteng pertahanan kita harus diberikan perhatian khusus dari Wenger! Kita seperti hilang fokus apabila mendahului lawan! Untuk perlawanan menentang pasukan yang lebih mencabar dan lebih berfizikal, apa persediaan kita, Vermaelen masih tidak dipastikan tarikhnya untuk kembali dan sekiranya kembali mampukah dia berada pada prestasi puncaknya!

Ringkasan Perlawanan

min 39'GOL: Arshavin melakukan larian pantas dari sudut kiri membawa masuk ke kubu Villa dengan melepaskan rembatan tepat ke penjuru bawah Friedel. Lama dah tak tengok jaringan gol sebegini dari Arshavin! Buwekkkk!!!!!
min 45'GOL: Villa dihukum lagi apabila Nasri melakukan rembatan cantik dari sudut kiri memberikan Arsenal mendahului tuan rumah 2-0.
min 45'Villa melakukan perubahan pertama dengan mengeluarkan Pires dan memasukkan Delfouneso.
min 51'GOL: Clark! menjaringkan gol dan menghidupkan kembali suasana di Villa Park dengan sepakan padu cantik menemui jaring gol Arsenal.
min 53'Ciaran Clark dikenakan kad kuning selepas melakukan kekasaran kepada Sagna.
min 55'GOL: Villa kembali ketinggalan dua gol di belakang setelah Rosicky membuat umpanan buat Chamakh menyumbang gol 10 peribadi musim ini melepasi jangkauan Friedel.
min 67'Stephen Ireland dibawa masuk menggantikan Carew yang dilihat kurang berkesan.
min 71'GOL : Clark menjaringkan gol sekali lagi Fabianski tewas untuk gol kedua Villa hasil umpanan Dunne. kembali membuka harapan buat Villa!
min 76'Chamakh terima kad kuning selepas dilihat lambat membuat terjahan.
min 85'Arsenal membuat dua pertukaran dengan Nasri dibawa keluar dan Kieran Gibbs memulakan aksi. Arshavin keluar digantikan Denilson. Sementara Villa menurut langkah yang sama dengan menolak keluar Bannan dan memasukkan Chris Herd.
min 93'GOL : Wilshere menemui jaringan gol pertama di Premier League untuk Arsenal. Bermula shot Denilson dan kemudian melambung ke Chamakh, yang melambungkan bola di atas Friedel untuk Wilshere mudah menghulurkan kepala tanpa dicabar.
min 94'Rosicky dikeluarkan dan Djourou dimasukkan untuk mengukuh barisan pertahanan dan mengekalkan kemenangan berpihak Arsenal.

2 comments:

alien said...

man u benam blackburn lah

Dial-Square said...

huhu! main balun jerk! sib baik ko perasan! sib baik fans sunderland tak banyak org malaysia...

Related Posts with Thumbnails