Sunday, October 17, 2010

Match Report | Chamakh Letak 'The Gunners' Terus Relevan Menekan Chelsea di Takhta Liga BPL

Arsenal 2 : 1 Birmingham City
Samir Nasri (pen '41), Marouane Chamakh ('47) : Nikola Zigic ('33)
Vanue: Emirates Stadium, England
Referee: Martin Atkinson



Match Report | Arsenal vs Birmingham City, English Premier League Pusingan ke-8

Pembelian Berbaloi-baloi! Marouane Chamakh berikan gol kemenangan untuk membawa 'The Gunners' mendaki ke tangga kedua Liga Perdana Inggeris. Juga hadiah istimewa buat Arsene Wenger yang meraikan penglibatannya yang ke-800 sebagai Bos Arsenal selepas secara rasmi mula menjawat jawatan Bos Arsenal pada 10 Oktober 1996 ketika mengendalikan perlawanan menentang Blackburn Rovers. Kala itu hasil dua gol dari Ian Wright memberikan tiga mata pertama buat Arsene Wenger dan Arsenal.

Bukan satu corak permainan yang paling menyerlah musim ini di Emirates tetapi ia sudah cukup memberikan Arsenal memenangi tiga mata yang sangat berharga dengan musuh terdekat Manchester United dan Chelsea masing-masing keciciran dua mata apabila dipaksa seri dengan pasukan lawan masing-masing.

Arsenal dipaksa rela berkerja 'setengah nyawa' sebelum akhirnya menang dengan 2-1 ke atas Birmingham - tetapi diselubungi insiden terjahan keras 'hampir mampu mematahkan kaki' dari Jack Wilshere ke atas Nikola Zigic dan akibat dihadiahkan kad merah berserta pergantungan tiga perlawanan berikutnya melibatkan perlawanan dengan Manchester City, Newcastle dan West Ham. Juga kembalinya bekas jentera tengah 'The Gunners' Alexander Hleb ke Emirates selepas berkelana membawa diri ke Sepanyol mewakili Boocelona, tapi khidmatnya di sana hanya sekadar memanaskan bangku simpanan, dan kini kembali ke England menyarung jersi Birmingham City. - Menang pingat kejuaran dengan Boocelona tapi jiwa kosong! Untung makan gaji buta jer! huhu!

Berbalik kepada perlawanan semalam, Pasukan pelawat 'The Blues' bermula garang apabila berjaya melakukan kejutan awal memimpin perlawanan melalui tandukan pemain kelahiran Serbia Nikola Zigic yang berketinggian 202 cm, setara Peter Crouch pada minit ke-33. Gol yang berpunca dari sepakan lambung dari Keith Fahey tepat ke tengah kotak penalti yang sedia menanti Zigic menyambut cantik dan menghalakan tandukan ke penjuru bawah kanan Fabianski walaupun disaingi Djourou - Tiada pihak yang aku harus persalahkan; usaha Djourou dan Fabianski sudah ada tapi tidak cukup baik untuk menyekatnya. Tahniah buat Fabianski sejak 3 game terakhir ini, semakin menampakkan keyakinan yang membuak-buak! Konsisten please!

Hup! Hup! Lonjakan dari pemain berketinggian 202 cm: Djourou gagal menyaingi lonjakan Nikolas Zigic dari memberikan gol awal pasukan pelawat.

Arsenal sebenarnya hampir mengembirakan PenCinta Arsenal yang hadir di Emirates apabila tandukan pada minit ke-17 dari Sebastien Squillaci yang sudah menerjah jaring berpunca satu sepakan bebas Samir Nasri - tapi ia dibatalkan kerana dikatakan sudah berkedudukan offside.

Namun untuk tewas sekali lagi di Emirates - Tidak sama sekali!, Samir Nasri nampak diberikan peranan dari Wenger untuk menjawat jawatan tetap sebagai pengambil sepakan penalti sejak kebelakangan ini, dan ianya nyata tidak mengecewakan. Kedudukan mula berubah apabila sepakan penalti Nasri jelas menjadi lagi untuk mengikat kedudukan selepas pengadil perlawanan Martin Atkinson menghadiahkan sepakan penalti buat Arsenal, Ia menjadi satu keputusan yang agak kontroversi dari tindakan rebah badan dari Marouane Chamakh dikatakan hanya berlaku sedikit sentuhan lembut dari Scott Dann, tapi Atkinson memutuskan ianya penalti.

Auww! auww! Ops! Patin: Kontroversi; Bentesan dikatakan lembut Scott Dann ke atas Marouane Chamakh yang harus dibayar mahal, membawa kepada sepakan penalti buat Arsenal.


Ermmm! Nah! Penuh Makrifat: Sepakan penalti dari penjawatan jawatan tetap Penyepak Sepakan Penalti 'The Gunners' Samir Nasri.

Selepas masuk babak kedua, satu gerakan pantas dari anak muda Wenger men'terencatkan' pasukan pelawat, hasil gerakan menarik di depan kawasan penalti Birmingham percaturan gerakan menarik Wilshere dan Song memberikan ruang buat Marouane Chamakh melakukan gerakan menarik disulami turning 360 darjah sebelum menewaskan Ben Foster, dan gol itu sudah cukup untuk menghadiahkan Arsenal tiga mata penuh.

Tidak Terkapai Tangan: Marouane Chamakh melarikan bola dari Ben Foster sebelum melepaskan rembatan, yang merupakan gol kemenangan Arsenal.

Dengan berbaki 20 minit, Arsenal mula membuat beberapa perubahan dengan mengeluarkan Andrey Arshavin yang dilihatkan kurang bermaya sepanjang 70 minit dan digantikan oleh pemain sayap antrabangsa Czech Tomas Rosicky.

Bendtner kemudian diberikan kesempatan membuat penampilan perdananya yang juga kali pertama musim ini mengantikan Chamakh pada minit ke-79 dengan selang seminit Garry O'Connor menggantikan Lee Bowyer untuk pasukan pelawat.

Kehadiran Striker Denmark itu kurang memberikan impak dengan tempoh singkat. Walau bagaimanapun, sesatunya kesempatan yang berpunca dari Rosicky hampir memberikan gol buat Bendtner tapi jelas Ben Foster berada dalam prestasi terbaiknya malam itu.

Kelebihan satu gol yang harus dipertahankan tiba-tiba diakhir-akhir perlawanan akan ditamatkan; hadir detik buruk dari tindakan yang kurang matang dari anak remaja Inggeris dengan melakukan asakan secara semberono ke atas Zigic yang jelas dan bersuluh membuatnya menerima kad merah.

Ouww! Ouww! Patah Kang!: Mungkin itu kata-kata dari Nikolas Zigic yang jelas sangat serius mengerang kesakitan dari asakan 'kamekazi' anak muda Arsenal Jack Wilshere yang membawa kepada kad merah.

Dipetik ketika ditanya tindakannya ke atas Nikola Zigic, Wilshere menjawab:

“I just want to say that I mistimed the challenge on Zigic and accept that I deserved to be sent off, I have no complaints about getting the red card and I will learn from this. I’m missing three matches now which I’m really disappointed about, but I just want to say that I deserved the red card.” – Jack Wilshere.

Bos Arsenal, Arsene Wenger dipetik berkata mengenai insiden melibatkan Wilshere:

“But it was his first tackle in the game and you have to acknowledge that he got a red card and he deserved it but he didn’t spend the whole game kicking people. He was one of the best players on the pitch, unfortunately it happened to him but I think it was more frustration. He didn’t want to harm the player. We do not complain about his red card but you cannot say he had a dirty game.”

"Wilshere is a complete player. He played defensively well, offensively well, and overall he had a very influential game."

Sementara Bos Birmingham, Alex McLeish dipetik mengulas:

“It was a bad tackle but we know Jack Wilshere is not a dirty player. For me, that should draw a line under the Martin Taylor tackle on Eduardo a couple of years ago because for weeks we bleated on that Taylor was innocent and he was not a nasty player and it’s the same as Jack Wilshere.”

Aku pula nak ulas sikit kata-kata si Alex McLeish:

Setuju dan sangat setuju terjahan Wilshere tu tersangat teruk dan merbahaya kesihatan!....tapi untuk menyamakan insiden Wilshere dengan insiden Edurdo yang patah kaki adalah kurang berotak dari McLeish! Dengan Eduardo dipaksa berehat hampir satu musim setengah dan hampir melumpuhkan kariernya! Manakala Jack tidak mematahkan kaki sesiaapa termasuk juga Zigic.

Buat Jack diharap insiden ini akan menjadi pengajaran yang baik untuk mematangkan kariernya supaya dapat menilai dimana dan bagaimana harus melakukan bentesan atau asakan? bila masa dan tempat yang tepat? Jangan main harung jer! - DS@pencintaarsenal

Seperti kebiasan, Mari kita tengok full highlights perlawanan semalam:

3 comments:

sab said...

kalu pemain arsenal kena terjah korang kata lembik la budak2 la kan..ha kan dah kena kan kan..best tak??

Dial-Square said...

terjah bukan kecik-kecik anak...
sang kancil terjah sang gergasi..
salute..salute...huhu

alien said...

hebak la kau wilshere
kecik2 tapi ganas
pasni semua epl player misti takut ngn ko lah
gud job2

Related Posts with Thumbnails