Tuesday, December 28, 2010

Match Report | The Gunners Tumbangkan The Blues, Drogba Tidak Skor lagi

Arsenal 3 : 1 Chelsea
Alex Song ('44), Cesc Fabregas ('51) & Theo Walcott ('53) : Branislav Ivanovic ('57)
Vanue: Emirates Stadium
Kehadiran: 60,112
Referee: Mark Clattenburg



Match Report | Arsenal 3 vs 1 Chelsea, English Primier League

Arsenal menamatkan igauan hitam 'sukar menang ketika bertembung tim berkelas besar', setelah hampir tiga tahun gagal meraih kemenangan katas skuad julukan the Blues ini! Kemenangan Arsenal pagi ini juga sekaligus menambah burukkan lagi krisis dalaman yang menimpa skuad bimbingan Blues Carlo Ancelotti. Itu aku tak pedulik hal-ehwal dalaman kain skuad tua Chelsea ini. Yang aku tahu! Arsenal Menang!

Kedua-dua belah pihak memulakan aksi dengan masing-masing menyimpan azam untuk meraih mata untuk terus memperkasakan kedudukan pasukan masing-masing dalam liga bagi mengelakkan keciciran mata terlalu jauh dengan pendahulu liga terkini, Manchester United.

Tangkas: Petr Cech melonjak tinggi mengagalkan cubaan Nasri

Chelsea yang hadir bertandang ke Emirates bersama reputasi 'suam-suam kuku' setelah gagal mengecap nikmat kemenangan sejak pertengahan November, sedangkan di kem Arsenal, Cesc Fabregas mula perangat rakan-rakan dibawah bimbingannya dengan lantang bersuara bahawa Arsenal kini sangat berbeza kerana memiliki 'mental hurdle' untuk turun dan memberikan saingan terhadap kejuaraan musim ini dan bersedia melupakan kegagalan ke atas Manchester United dua minggu lalu. Ia diperkuatan lagi dengan kenyataan Arsene Wenger lebih awal turut declare, perlawanan pagi tadi 'wajib menang' dan hasilnya ia disambut oleh anak buahnya dengan memberikan persembahan terbaik dan meraih kemenangan 3-1 ke atas Chelsea.

Walau bagaimanapun, Perlawanan semalam Chelsea yang dilihat mula-mula memberikan ancaman awal melalui Frank Lampard yang kali pertama diturunkan sejak Ogos, Dengan pendekatan untuk menang dengan cara apa sekalipun, Wenger telah melakukan beberapa percaturan awal dengan menurunkan kedua tonggaknya untuk kali pertama musim ini dalam kesebelasan utama, Robin van Persie dan Fabregas, dengan menolak Chamakh di bangku simpanan. Sementara di bahagian pertahanan tengah, Wenger lebih selesa mengunakan gandingan Koscielny dan Djourou, nyata persembahan dari Djourou sangat tidak mengecewakan dengan dipakej bentuk fizikal yang ada, dia adalah pilihan tepat untuk mengimbangi fizikal dari Chelsea.

Pada setengah jam pertama, hasil paduan Robin van Persie, Samir Nasri dan Theo Walcott di barisan depan mula menampakkan 'bunga-bunga' awal dengan mereka mula menekan Terry dan Ivanovic, sehingga Terry dilihat mulai goyah dengan melakukan kekasaran terhadap van Persie. Dilihat pengadil perlawanan, Clattenburg juga tidak mengizinkan kelakuan sebegitu telah memberikan amaran awal kepada Terry, walau bagaimana pun! segala usaha yang dilakukan masih belum mampu menghasilkan produk 'gol'.

Didier Drogba nyaris menambah koleksi golnya dari 13 gol ketika melawan Arsenal, ketika dia yang ditinggalkan sendirian berjaya melepaskan rembatan deras dari 20 meter, namun nasib tidak berapa baik pagi tadi apabila tendangannya meliar.

Selepas itu beberapa usaha dari Nasri dan Walcott yang memungkin jelmaan gol berjaya dihalang oleh Keeper Chelsea Petr Cech. barisan serangan dilihat buntu untuk menembusi kawalan Cech, Tibalah pada minit ke-44, kekebalan Cech akhirnya berjaya dirobohkan sebelum berhenti rehat, tidak ada keajaiban yang mampu dilakukan Cech untuk menghentikan Song bagi mencetak nama selaku penjaring gol pembukaan selepas Song berjaya mencuri kesempatan didalam kotak penalti Chelsea yang sedang caca-marba. Gol Song cukup untuk meletakkan Arsenal keluar menamatkan babak pertama dengan mendahului Chelsea.

Padu: Rembatan rendah Song yang menghasilkan gol pembukaan perlawanan


Selesai babak pertama: Arsenal memimpin perlawanan 1-0 hasil sumbangan Alex Song

Chelsea yang ketinggalan, memulakan babak kedua dengan memasukkan Ramires bagi menggantikan John Mikel Obi, Sementara Wenger masih terus selesa dengan kesebelasan yang ada! Enam minit selepas wisel babak kedua bermula, bermula dari kegagalan cabaran yang mahu dilakukan Essien terhadap Walcott, Walcott bertindak bijak melorongkan bola selepas melihatkan Fabregas yang jelas tidak dikawal, Fabregas yang hanya berhadapan jaring kosong berjaya mencetak gol kedua, selepas Cech yang keluar untuk cuba menghalang kemaraan Walcott.

Selang dua minit kemudian, Walcott kembali memperagakan kelicikan pecutan F1nya, kali ini kapten, Fabregas pula membalas budi dengan melorongkan umpanan sebelum Walcott melepaskan rembatan rendah tanpa mampu dihalang Ivanovic dan digapai Cech. Ia berpunca dari hantaran John Terry yang kurang kemas kepada Florent Malouda berjaya dicuri Walcott yang melebar kepada Fabregas.

Tak tercapai: Ivanovic dan Cech hanya mampu melihat bola sepakan Walcott menerjah jaring gol untuk gol ke-3 Arsenal

Selesa dengan tiga gol, Arsenal seperti biasa masih gagal mematikan cubaan dari 'set-piece'. Kali ini berpunca dari satu sepakan percuma dari Drogba tepat menuju ke Branislav Ivanovic yang menanduk masuk untuk menewaskan Fabianski dan ini sekaligus menaikkan semangat melawan pasukan pelawat. Tapi itulah! Drogba tetap Drogba, "tak dapat melantak nasi sepinggan sorang-sorang share sepinggan pun jadi la", dia tetap menyumbangkan kepada gol ketika menentang Arsenal.

Cubaan antara beberapa cubaan: Nasri cuba memperdayakan Cech, sayangnya gagal

Carlo Ancelotti selepas itu mula membuat beberapa pertukaran untuk menekan benteng Arsenal dengan memasukkan tenaga baru Gael Kakuta dan Bosingwa menggantikan Malouda dan Ferreira. Tapi Koscielny, Djourou, sambil dibantu Clichy dan Sagna kental mempertahankan kedudukan 3-1 sehingga wisel penamat. Kemenangan pagi ini, meletakkan Arsenal berada di kedudukan kedua dengan mata keseluruhan 35 mata bersama 1 perlawanan dalam tangan ketinggalan 2 mata kepada pendahulu liga, Machester United yang berkelebihan 2 perlawanan.

Dua minit masa kecederaan: Jurang Indon nak menang Piala AFF Suzuki 2010 besarlah! begitulah agaknya kata-kata Wenger kepada van Persie, yang mula santai dan tidak lagi fokus kepada perlawanan

Kapten Arsenal, Cesc Fabregas ketika ditemubual Sky Sports selepas perlawanan dipetik berkata:-

"Belief was the difference,"

"The difference between a good team and a great team is very little. We did what a great team does. We were fantastic."

BARISAN KEDUA PASUKAN:
Arsenal (4-3-3): Fabianski 7 - Sagna 6, Koscielny 8, Djourou 6, Clichy 7 - Song 7, Fabregas 9 (Rosicky 86), Wilshere 8 - Nasri 7, Van Persie 8 (Chamakh 76), Walcott 8 (Diaby 74)
Subs (tidak digunakan): Szczesny, Squillaci, Arshavin, Bendtner

Chelsea (4-3-3):
Cech 5 - Ferreira 6 (Bosingwa 61, 6), Ivanovic 6, Terry 5, Cole 6 - Mikel 6 (Ramires 46, 7), Lampard 6, Essien 6 - Kalou 6, Drogba 7, Malouda 6 (Kakuta 55, 6)
Subs (tidak digunakan): Turnbull, Van Aanholt, Bruma, McEachran










4 comments:

Sharinginfoz said...

yes dalam masa 2 hari lagi ada games lagi, all the best

alien said...

ngeh2 ngeh2 ngeh2
gol ke3 mana?
aku tak tgk match mlm tadi
tapi gol semo slow2 je
cech lemah bola slow ka?

Dial-Square@PenCintaArsenal said...

sharinginfoz - akhir tahun ni game mmg berderet..sib baik jugak salji...ada gak rest...kalo idak mau ada yg injed tu...

alien - tu ler, next time takyah nak pulun sgt rembat kaw-kaw...julukan leret2 jer ngan cech ni...

k u c e n g said...

perghhhhhhhh! <3

Related Posts with Thumbnails