Saturday, November 13, 2010

Arsenal Player News | Bendtnerveous, Eboue Kuat Mentaliti

Tak Dapat Main, Ugut Nak Blah!

Sudah jadi macam satu tebiat atau perangai pula dalam kem Arsenal sejak dua menjak ini, Bila tak dapat bermain dalam pasukan utama, mulalah ugut-ugut nak blah dari Arsenal! benda-benda macam ini kalau di biarkan dari kudis lama kelamaan jadi barah! Jadi sebelum barah itu bertambah teruk harus dicantas awal! Yang terkini Nicklas Bendtner a.k.a Big B telah mula bersuara keinginannya untuk bermain dengan lebih kerap, mengakui ia akan mempertimbangkan pilihan lain [keluar Arsenal] jika ia tidak beroleh kesempatan tersebut.

Adakah maksud saya, kita harus redhakan Bendtner pergi kalau itu yang dimahukan! Aku tak setuju tapi aku juga tidak kisah! aku yakin dengan bakat muda yang kita ada seperti JET dan Afobe! Baru-baru ini perangai ugut ini mula kedengaran dari keeper muda kita Wojciech Szczesny selepas tidak berpuashati yang juga disebabkan perkara yang sama - tidak memiliki kesempatan bermain dalam pasukan utama, tapi akhirnya mengambil langkah bijak menandatangani kontrak jangka panjang baru-baru ini.

Itulah tekanan yang perlu dihadapi pemain yang berada di bawah bumbung Arsenal yang merupakan sebuah pasukan besar di Eropah yang juga dilimpahi bakat-bakat hebat dari serata dunia, seseorang pemain itu perlu mentaliti yang cukup tegar dan kuat untuk terus bertahan.

Striker berbangsa Denmark ini telah membuat tujuh pernampilan dengan lima daripadanya keluar sebagai pemain simpanan semenjak kembali pulih dari kecederaan jangka panjang pangkal paha. Dia juga berjaya mencetak gol sebagai pemain pengganti ketika mencatatkan kemenangan 3-0 ke atas Manchester City.

Bendtner spontan berkata di sporten.dk:

"I am incredibly disappointed at the lack of playing time. I feel I have done everything right during the rehabilitation phase and is in my life shape.

"I feel better than before the injury, where I was after all in the starting formation every time and was close to fulfilling my potential.
"Now I just the last things to be completely on top again, and I will only play fighting - so that is what I need now.

"So it is no longer. When I'm at 100 percent, I can not accept to sit on the bench."

Untuk rekod, Bendter telah mengumpul 38 gol dalam 67 penampilan pasukan utama dan 64 sebagai pemain gantian dalam kerjaya bersama Arsenal sejak di bawa masuk pada bulan Ogos 2004 dari FC Copenhagen.

Namun musim ini, striker yang mempunyai susuk 6 kaki 3 inci ini hanya berjaya diturunkan di dua penampilan dalam pasukan utama ketika melawan Newcastle di Piala Carling dan Shakhtar Donetsk di Liga Juara-Juara Eropah.

Bendtner terus menambah:

"I am soon 23 years, and at this point in my career it is important for my continued development and future career playing solid, battle after battle.

"I've been patient for long, but it is no more. I've shown that I am ready again - both in training and in matches I've played. I have only done so badly against Shakhtar Donetsk in the Champions League and it was for the whole team.

"I knew that it would take some matches to get into the rhythm, and it may of course I accept, but now I'm wasting my time on the bench."

Hanya 14 bulan yang lalu Bendtner telah menandatangani kontrak jangka panjang dengan Arsenal. Tapi dengan Wenger masih degil lagi mengekalkan formasi menggunakan striker tunggal dan Chamakh sering menjadi pilihan utama , ditambah Robin van Persie sudah mula kembali cergas, saya lihat peluang Bendtner kelihatan samar, situasi itu membuatkan Bendtner mula kian sabar.

Terdesak untuk menyakinkan Wenger, beliau dipetik berkata lagi:

"I'll just say that I am 100 percent good enough to start in the Arsenal 11. I have the qualities to play from the beginning and have sat on the bench enough in my career.

"If my boss think something different, then it's fair enough, and it is he who take the team, but then I therefore disagree with him.

"It's probably what I am saying that if the situation does not change - if I continue to sit on the bench at Arsenal, then I must leave.

"It goes without saying. But my priority is very clear - as it always has been - to play for Arsenal. I have had much patience and will not sit on the bench more."


Aku sebenarnya lebih tertarik dengan sikap telus yang ada pada Eboue, beliau meletakkan dirinya di suatu dimensi yang lain yang sangat berbeza dengan pemain-pemain lain, beliau lebih mementingkan pasukan berbanding diri sendiri. Sikap begini aku lihat sukar benar untuk ditemui dalam diri pemain-pemain dewasa ini. - Salute Eboue!

Berikut patah-patah kata penuh bermakna dari Eboue, yang patut dicontohi pemain lain di dalam pasukan Arsenal.

"I never think about myself - for me, it is always about the team,"

"Even if I am not brought on, I am just privileged to be among the 18 players.

"When I play, I try to do my best, but I also love to see my friends score goals and play well, it makes me happy and proud.

"I have a responsibility to the squad whatever the situation.

"When Theo [Walcott] scored his hat-trick against Blackpool, I ran straight up to him. My heart is clean and I don't think negative things about people.

"God tells us to respect everyone so that is how I behave towards players, managers, staff, everybody I meet.

"People say I am crazy because I am always laughing and trying to make everyone happy, but it is how I am - it is not only at Arsenal, it is for the Ivory Coast also and at home with my wife and kids too."

Eboue yang dilaporkan di awal musim bakal berpindah keluar dari Arsenal. Walau bagaimanapun, berita itu sebenarnya tidak pernah mengembirakannya, apabila dipetik mengulas:

"I am still so happy to be playing here, with these guys and for this manager.

"It was my dream before and to make seven years will be incredible.

"I am one of the senior players now - I feel comfortable within the squad and always do what I can to help the young boys."

Karektor unik yang lahir dari Eboue juga dikagumi Wenger, beliau dipetik berkata:

"Emmanuel has a good club mentality and he has a sense of collective belonging,"

"He wants to be part of the club and is a great player.

"Usually I will rotate him and Sagna, and Sagna has had more games because Eboue can play in midfield.

"But you need two right-backs and we have two quality right-backs.

"No matter who plays - Sagna or Eboue - we always feel we have a strong right-back."

0 comments:

Related Posts with Thumbnails