Friday, November 12, 2010

Match Report | Sepasang Gol dari Chamakh, Aksi World Class Fabianski, Selamatkan 3 Mata Arsenal

Wolverhampton Wanderers 0 : 2 Arsenal
- : Marouane Chamakh ('37sec & '90)
Vanue: Molineux, Wolverhampton
Referee: Mark Halsey



Match Report | Wolverhampton Wanderers vs Arsenal, English Premier League

Arsenal tidak mudah putus harapan apabila bangkit semula selepas mengalami kekalahan dalam dua perlawanan sebelumnya kepada shaktar Donestsk dan Newcastle United yang menjadikan skuad bimbingan Arsene wenger itu mula dikritik kemampuannya bagi mengejar kejuaran Liga Perdana musim ini. Sepasang gol datangnya dari striker Maghribi Marouane Chamakh pada di awal-awal permaianan dan di hujung permainan memberikan tiga mata berharga buat Arsenal.

Permainan ini sebenarnya tidak semudah yang dijangkakan kalau dilihatkan kepada catatan gol yang tertera di Papan mata. The Gunners kerap dipaksa berkerja keras sepanjang 90 minit dari Wolves apabila mereka memberikan aksi melawan yang bertenaga.

Arsenal seperti biasa, cuba menekan tempo permainan lancar dengan lebih awal melalui hantaran pendek, berbekal dengan gaya permainan tersebut, Gol pertama berjaya di jelmakan hanya 37 saat selepas wisel permulaan dibunyikan Mark Halsey. Dari tindakan sebelah sayap kanan, Song menyilang bola lambung sempurna tepat ke dalam kotak penalti Wolves, dan Chamakh yang berada pada situasi dan masa yang tepat langsung menggunakan kemahiran tandukannya untuk memberikan Arsenal gol awal yang juga mencatatkan rekod sebagai antara gol terawal di Liga Perdana. Kedudukan terus kekal 1-0 sehingga tamat babak pertama.

Dia awal 20 minit pertama berlalu dengan Wolves hanya banyak mengejar bola dengan Arsenal mengawal sepenuhnya penguasaan bola. Namun, selepas itu, pasukan tuan rumah mula mendapat rentak dengan permainan berbeza dengan beberapa permainan keras di tengah padang terutamanya dari Karl Henry, dan wolves juga memperolehi beberapa peluang baik untuk mendapatkan gol penyamaan tapi tidak berjaya disempurnakan termasuk digagalkan pertahanan Arsenal dan aksi hebat Fabianski.

Masuk di awal babak kedua, rentak permainan masih mirip dengan permainan akhir babak pertama, dengan wolves hampir mendominasi peluang, sementara Arsenal terus kekal dengan permainan hantaran-hantaran pendek seperti mahu bergantung harap kepada gol yang satu untuk memberikan bekalan tiga mata di bawa pulang ke Emirates.

Namun Fabregas nyata beruntung apabila nyaris-nyaris tidak dikenakan tindakan buang padang apabila melakukan terjahan lambat ke atas Ward di 5 minit terakhir permainan. Terjahan yang sepatutnya menghadiahkan kad merah tapi Fabregas hanya dikenakan kad kuning. - Terima kasih Mark Halsey!

Sehingga ke akhir-akhir minit permainan, Wolves terus mengancam kubu Arsenal. Dan Clichy dilihat bermain dengan baik untuk menghalang cubaan Ebanks-Blank, dan tindakan kemas berkelas dunia Fabianski apabila menyelamat cubaan dari Doyle yang mampu menghadirkan gol buat Wolves.

Setelah itu, hasil dari satu gerakan berpunca dari Fabregas yang mengumpan kemas ke Chamakh yang tenang menyumbat bola melewati Hahnemann. Arsenal menutup permainan 2-0 dan meletakkan Arsenal menambah ke 23 mata keseluruhan untuk berkedudukan di tangga ke tiga ketinggalan satu mata di belakang Manchester United yang seri tanpa jaring dengan Manchester City - Boring! Boring!. Ketinggalan lima mata kepada pendahulu liga Chelsea.


0 comments:

Related Posts with Thumbnails